Maciej Piotr Synak


Od mniej więcej dwóch lat zauważam, że ktoś bez mojej wiedzy usuwa z bloga zdjęcia, całe posty lub ingeruje w tekst, może to prowadzić do wypaczenia sensu tego co napisałem lub uniemożliwiać zrozumienie treści, uwagę zamieszczam w styczniu 2024 roku.

wtorek, 28 lutego 2023

Poszukiwacze z Rogowa i Dornier 24





Przede wszystkim, powinno być tak, że wszelkie poszukiwania i wydobycia w Polsce zleca się Polakom, a Niemcy za to płacą.









Niektórzy twierdzą, że w jeziorze leżą też inne samoloty, nie tylko Dornier.


Uwaga:

wg wikipedi Jezioro Resko ma max 2,5 m głębokości, a samolot Do-24 ma wysokość ok. 5,5 metra.
Ile mułu zalega na dnie - 30 - 50 -70 cm? Trudno powiedzieć, ale:

Dno jeziora jest w większości piaszczyste i na początku lat 80. określane jako słabo zamulone (wówczas przeźroczystość wód dochodziła do 1,5 m)




wydaje się więc, że samolot powinien wystawać ponad powierzchnię wody po rozbiciu.

No i to był jednak wodnopłatowiec, zamiast kół miał zapewne pływaki pod brzuchem, które jednak posiadają jakąś wyporność....



Jeśli wrak zalega płytko pod wodą (o przejrzystości do 1,5 metra), to powinien być widoczny z powietrza, a nawet może na zdjęciach z satelity - a nie jest i takich zdjęć nigdzie w internecie nie ma.



https://fulldrone.com/20-eerie-aerial-images-shipwrecks/









Im dalej w temat, tym więcej pytań....












za divers24:



Z naszego źródła wiemy, że trzej obywatele Niemiec byli bez wątpienia bardzo dobrze wyposażeni w dość nietypowy sprzęt. Na miejsce przyjechali dużym busem widocznym na zdjęciu. Mieli ze sobą m.in. kompresor, pompę do pompowania szlamu, idrodyny (worki wypornościowe) oraz liny.

Co mogli robić trzej obywatele Niemiec na tratwie na środku jeziora? Istnieje pewne uzasadnione podejrzenie, że próbowali wydobyć wrak wodnosamolotu z okresu II wojny światowej. Co ciekawe, nie znaleziono przy nich sprzętu do nurkowania, który prawdopodobnie został porzucony/zatopiony.

Należy podkreślić, że podobnie, jak w przypadku obywateli Hiszpanii (w Gdańsku - MS)Niemcy również nie posiadali żadnych zezwoleń na prowadzenie prac podwodnych, badań, a już na pewno nie na wydobywanie czegokolwiek z dna jeziora. Dlatego sprawą już zainteresował się IPN oraz służby mundurowe.







tłumaczenia automatyczne


Za niemiecką wikipedią:


Katastrofa samolotu Kamper See miała miejsce 5 marca 1945 r., kiedy samolot Wehrmachtu Luftwaffe Dornier Do 24T-3 rozbił się po starcie w jeziorze Kamper .

Sekwencja wypadków 

Latająca łódź miała przewieźć ludzi z bazy hydroplanów w Kamp na zachód, ponieważ Armia Czerwona była coraz bliżej. Kamper See i tytułowa miejscowość Kamp leżały w powiecie Köslin w województwie pomorskim . Na pokładzie znajdowało się 76 dzieci i osoby towarzyszące oraz czteroosobowa załoga. Jednak wkrótce po starcie maszyna spadła najpierw rufą z wysokości 80 metrów do wody i zatonęła. Z 81 osób na pokładzie zginęło 80. [1] [2] [3]

Przyczyna 

Prawdopodobną przyczyną jest przeciążenie, ponieważ maszyna została zaprojektowana tylko dla 12-16 osób. Ale są też teorie o strzelaninie. [4] [5]

Kamień pamiątkowy 

Odprawiono nabożeństwo żałobne w intencji ofiar katastrofy i wzniesiono pamiątkowy kamień. [6]






Artykuł z gazety:

https://www.spiegel.de/geschichte/kinder-vom-kamper-see-grab-unter-wasser-a-1021273.html





Grób w wodzie

5 marca 1945 samolot rozbił się nad jeziorem Kamper. Na pokładzie: prawie 80 niemieckich dzieci uciekających przed Armią Czerwoną. Inicjatywa chce teraz odzyskać ich ciała z dna jeziora.


Mateusza Kneippa

3.03.2015, 13:38




Małe fale na Kamper See błyszczą jak gwiazdy w wieczornym słońcu. W tle wielkie fale Morza Bałtyckiego uderzają w wąski pas wybrzeża oddzielający jezioro od morza. Idylla tutaj, na skrajnej północy Pomorza, nie mogła być piękniejsza. A jednak stoję smutna i poruszona nad brzegiem jeziora.



Samolot leży na ziemi pośrodku wody - około 950 metrów od mojej pozycji. Jest tam około 1,50 metra głębokości, a maszyna jest zakopana pod trzema metrami błota. Wewnątrz latającej łodzi "Dornier 24" znajdują się ciała 76 dzieci i czterech członków załogi, których nie udało się jeszcze wydobyć.




Nie powinienem był tu przychodzić. Ale szacunek zmusił mnie do podróży. Od lat myślę o tym samolocie, o jego katastrofie z dziećmi, o ich grobie pod wodą.

Rufą najpierw do jeziora

W listopadzie 1944 r. pobliskie niemieckie miasto Kolberg zostało ogłoszone fortecą, a zaciekłe walki na początku marca 1945 r. doprowadziły do ​​tego, że ogromny strumień uchodźców skierował się na zachód, tutaj nad jezioro. Wśród uchodźców były tysiące dzieci, które przebywały w okolicy w ramach Kinderlandverschickung .


Już w połowie lat 30. narodowi socjaliści utworzyli na Jeziorze Kamper bazę wojskową dla wodnosamolotów ratownictwa morskiego, dlatego w marcu 1945 r. niektóre maszyny czekały na instrukcje – które już nie były wydawane. Zamiast tego, przy temperaturze około minus 19 stopni, uchodźcy przybyli z dziećmi w poszukiwaniu pomocy.

Kapitan o nazwisku Karl Born był tak wstrząśnięty tym widokiem, że spontanicznie uruchomił transport powietrzny, który mógł pochłonąć życie ponad 10 000 osób. Co pół godziny piloci wylatywali z uchodźcami całkowicie przepełnionymi samolotami w kierunku Rugii i Szlezwiku-Holsztynu. Ale maszyna, która wystartowała 5 marca 1945 roku, nie zdążyła.


Po 80 metrach nagle zawyła, wyprostowała się i rufą runęła do jeziora. W szaleńczym tempie ucieczki o ratunek nie było mowy. Tylko jeden z opiekunów został wypłukany z wraku i przeżył dramat. Dlaczego maszyna się zepsuła? Specjaliści do dziś się nad tym zastanawiają. W rzeczywistości samoloty były przeznaczone tylko dla 16 członków załogi. Beznadziejne przeludnienie mogło spowodować katastrofę.

Boisz się Związku Radzieckiego?

W hangarze niedaleko jeziora znajduje się małe muzeum wojskowe, a także " Fundacja Studiów Wojskowych Fort Rogowo ". Spotykam się z jej założycielem i prezesem Mirosławem Hurynem, który jest pewien, że samolot został wówczas zestrzelony przez sowieckie czołgi. Na dowód pokazuje mi części blaszane wydobyte z wraku, które w rzeczywistości są podziurawione odłamkami. Uważa przeludnienie lub zmianę wagi za niemożliwe przyczyny. Samoloty były wyposażone w przegrody wewnętrzne, które uniemożliwiały stłoczonym dzieciom poruszanie się.



Później były też zeznania świadków, którzy twierdzili, że widzieli na okolicznych polach sowieckie czołgi. Ale dowód na strzelaninę mógł być dostarczony tylko przez uratowanie wraku. W każdym razie strzelanie do cywilów było zabronione w stanie wojennym - i byłoby również przestępstwem, które nie przedawnia się. Kwestia, czy śledztwa mogłyby i czy musiałyby zostać przeprowadzone, leżałaby na sali.

Huryn, który sam ukończył szkolenie pilota, od lat prowadzi kampanię na rzecz wydobycia wraku z ciałami z jeziora. Niełatwe zadanie dla maszyny, która ma prawie sześć metrów wysokości i 28 metrów rozpiętości skrzydeł. Ale nie niemożliwe. Huryn mówi mi, że już w 1987 roku radzieccy i polscy zwiadowcy podeszli do wraku i wydobyli części, które później otrzymał z Warszawy i które mi dziś pokazał.


Nikt wtedy o tym nie mówił, strach przed ewentualnymi oskarżeniami pod adresem Związku Radzieckiego, że jego żołnierze strzelali do ludności cywilnej, był zbyt wielki. Później Huryn sam prowadził wyprawy nurkowe, ale warunki stawały się coraz trudniejsze z powodu zamulenia. Tymczasem pod wodą niewiele widać, ratunek byłby niezwykle trudny pomimo płytkiej głębokości. Huryn szacuje możliwe koszty wydobycia i późniejszej konserwacji wraku na około 200 000 euro.

Porządny grób

Ale nadzieja pozostaje. W ostatnich latach podejmowano różne próby uratowania samolotu poprzez zbieranie funduszy i negocjacje polityczne. Jak dotąd bez powodzenia. Ale plany trwają. Teraz jest nadzieja, że ​​nowy apel o datki wkrótce rozpocznie kolejną próbę ratunku. Nieliczni znani członkowie rodziny dzieci są starzy i mają niewiele lub wcale nie pamiętają swojego zmarłego rodzeństwa.

Dla Mirosława Huryna uratowanie rozbitego samolotu byłoby spełnieniem marzeń. Od ponad dziesięciu lat zajmuje się propagowaniem historii regionu. Podniesienie wraku w Kamper See od samego początku było celem jego wysiłków, by rozliczyć się z przeszłością.

Do czasu wydobycia „Jezioro Resko Przymorskie”, jak dziś nazywa się jezioro, pozostaje lokalnym terenem rekreacyjnym dla tych, którzy nie znają jego historii lub ją ignorują.



Matthias Kneip (*1969) pracuje jako pracownik naukowy w Niemieckim Instytucie Polskim w Darmstadt oraz jako niezależny pisarz, publicysta i specjalista ds. polityki. Za zasługi dla polsko-niemieckiego porozumienia został w 2012 roku odznaczony przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego Krzyżem Kawalerskim Rzeczypospolitej Polskiej. Kneip mieszka w Regensburgu i Darmstadt. Ostatnio jego antologia "Polska. Literackie obrazy z podróży" i tomik wierszy "Nikt mnie nie rozumie, wiersz narzekał i stał się sławny..." (oba Lektora-Verlag). Właśnie ukazała się jego nowa książka „111 powodów, by kochać Polskę” (Schwartzkopf & Schwartzkopf Verlag).



-----


"Podniesienie wraku w Kamper See od samego początku było celem jego wysiłków, by rozliczyć się z przeszłością."

????



"Wewnątrz latającej łodzi "Dornier 24" znajdują się ciała 76 dzieci i czterech członków załogi, których nie udało się jeszcze wydobyć."


Ciała na pewno nie, co najwyżej szczątki KOŚCI. 

Jeżeli w ogóle coś...









Kinderlandverschickung 

https://www.spiegel.de/geschichte/kalenderblatt-27-9-1940-a-947929.html


Było późne lato 1940 roku, kiedy na niemieckie miasta spadły bomby. Wiele rodzin spędzało noce w schronach przeciwlotniczych. 27 września Adolf Hitler zarządził największy środek ewakuacyjny drugiej wojny światowej: rozszerzoną wysyłkę ziemi dla dzieci. Chłopcy i dziewczęta z miast zagrożonych bombami powinni przenieść się na wieś. Dziesięcioletni naoczny świadek, który został wysłany do Graudenz w Polsce, wspominał później: „Nasza szkoła została praktycznie całkowicie ewakuowana, więc ludzie nie pytali zbyt długo. Oczywiście rodzice mogli powiedzieć:„ Nie, nie moje dziecko ”, ale moja mama powiedziała „tak”.


ochrona i indoktrynacja

Udział był bezpłatny. Do końca II wojny światowej prawie trzy miliony chłopców i dziewcząt przebywało w obozach lub u rodzin goszczących. Niektórym dzieciom pozwolono nawet zabrać ze sobą matki. Dziesięciolatek pojechał sam do obozu. Z początku myślał o wyjeździe jako o wielkiej przygodzie, prawie nie tęsknił za domem: „Wieczorami byliśmy w dużych bursach, zawsze opowiadano historie, oczywiście o bohaterstwie i wielkich esesmanach. To nas względnie rozpraszało. były po prostu, kiedy wieczorem zgasło światło, pomyślałeś: Cholera, dlaczego nie ma tu mamy?


Narodowi socjaliści wykorzystywali obozy do wychowywania dzieci w ich duchu. I wygodnie, wiele matek mogło teraz pracować w przemyśle wojennym. Za deportację dzieci odpowiadał Reichsleiter Baldur von Schirach, który po wizycie w obozie informował rodziców przez radio o sposobie żywienia dzieci: „Chleb pełnoziarnisty wrócił. Mięsa jest pod dostatkiem. słodyczy, jak się przekonałam, nie zapominajcie. Zdrowie wszystkich dzieci jest przeciętnie doskonałe i daje nam ogromną satysfakcję”.


Mimo takich zapewnień wielu rodziców zatrzymywało dzieci w dużych miastach, a niektórzy nawet zabierali je z powrotem. Ku wielkiemu niezadowoleniu ministra propagandy Rzeszy Josepha Goebbelsa: „Terror lotniczy nieprzyjaciela jest nieprzewidywalny. A rodzice, którzy przez krótkowzroczność dali się pokusić o sprowadzenie dzieci z okręgów przesiedleńczych, w opinii, że to nie będzie tak źle, ponieważ do dziś poszło dobrze, więc bierzemy na siebie bardzo dużą odpowiedzialność”.

Koniec romansu przy ognisku

Dziesięciolatek również wrócił do domu jeszcze raz w czasie wojny. Jego matce początkowo pozwolono towarzyszyć mu podczas drugiej deportacji. Ale w lipcu 1944 został od niej oddzielony. Edukacja szkolna w obozach stawała się coraz gorsza, ponieważ nie było dobrych nauczycieli. Czasy romantycznych obozów się skończyły. Zamiast matematyki i niemieckiego nauczył się wszystkiego do ostatniej walki: „Przyjechali od razu ze swoim Volkssturmem. To był oczywiście wielki zaszczyt, że dostaliśmy opaskę Volkssturmu. I mieliśmy naprawdę wojskowe ćwiczenia. pęknięcie. Byłem wtedy makolągną i często przewracałem się, kiedy budowałem barykady lub ćwiczyłem, kiedy pędzono nas przez mokre pola.


Jego obóz został przeniesiony do Wörth an der Donau. Miał walczyć z Amerykanami drewnianą pałką. Po zakończeniu wojny obóz dla jego dzieci został zamknięty, a piętnastolatka zatrudniono jako pomocnika żniwnego w Bawarii: „Kiedyś we wrześniu miałem dość. I nie wiedziałem, czy moi rodzice jeszcze żyją, czy nie Nie było też znowu połączenia kolejowego „I ukradłem rolnikom dwie kury. Kurczaki wymieniłem na coś do jedzenia. Potem po prostu usiadłem w jakimś pociągu towarowym, związałem się na zewnątrz pasem lub sznurem, a potem oni czekał, aby zobaczyć, dokąd jedzie pociąg, a potem odjeżdża”.


Po trzech tygodniach dotarł do Berlina. Dom jego rodziców został poważnie uszkodzony, ale matka i ojciec przeżyli



Za Deutche Welle:

Wspomnienie „Dzieci z Kamper See”

https://www.dw.com/de/erinnerung-an-die-kinder-vom-kamper-see/a-15791973


„Była taka sama pogoda jak dzisiaj, zimno i słonecznie. Miałem wtedy 14 lat, ale wciąż pamiętam to, jakby to było wczoraj. Na moich oczach łódź latająca Dornier-24 rozbiła się o jezioro. W środku byli członkowie załogi i prawie 80 dzieci” – mówi ze łzami w oczach 81-letni Hans-Dietrich Werner. Był naocznym świadkiem tragedii, która rozegrała się 5 marca 1945 r. w Kamper See (dziś Resko Przymorskie) na terenie ówczesnej niemieckiej prowincji wschodniej Pomorze Przednie (dziś zachodnia Polska).


Tego dnia 14-letni wówczas Hans-Dietrich Werner wraz z rodziną uciekał przed Armią Czerwoną. Był teraz w kontrofensywie, po skutecznym odparciu ataków niemieckiego Wehrmachtu w poprzednich latach. Tysiące niemieckich cywilów czekało na transport lotniczy na zachód w byłej bazie lotniczej na Kamper See, ponieważ obawiali się zemsty i odwetu ze strony Armii Czerwonej za zbrodnie popełnione przez żołnierzy niemieckich podczas tzw. 1945. Wśród uchodźców były także dzieci z dużych niemieckich miast, które zostały wywiezione na tereny wiejskie przez nazistowskie Niemcy przed alianckimi bombardowaniami w ramach tzw. „Kinderlandverschickung” od października 1940 r.

Ucieczka przed Armią Czerwoną

Jednak w pośpiechu i chaosie lotu nie było list pasażerów. „Po prostu nie było na to czasu. Wszyscy chcieli opuścić to piekło. Moim zdaniem latająca łódź rozbiła się, bo była beznadziejnie przeciążona. Ale są też tacy, którzy twierdzą, że to Rosjanie zestrzelili samolot. tragedia do dziś tych niewinnych dzieci” – mówi Hans-Dietrich Werner.

Ale mimo katastrofy transporty lotnicze na Zachód trwały już wtedy, w 1945 roku. Hans-Dietrich Werner i jego rodzina weszli na pokład następnego Dorniera i bez szwanku dotarli do Stralsundu. "Czy bałam się? I jak. Ale to, co mogło mnie spotkać na ziemi, było gorsze. Byłam prawie oddzielona od rodziny. Po katastrofie liczba pasażerów była ograniczona. Ciocia błagała wówczas załogę: ' Niech wejdzie na pokład, to moje dziecko”.



Do dziś brak upamiętnienia

Po wojnie rozpętanej przez hitlerowskie Niemcy dawne niemieckie tereny wschodnie stały się terytorium Polski. Tragedia „Dzieci z Kamper See" była przez dziesięciolecia utrzymywana w tajemnicy. Do lat 90. XX w. wojska radzieckie korzystały z byłej niemieckiej bazy lotniczej. Teren wokół jeziora był terenem wojskowym o ograniczonym dostępie. Mieszkańcy wsi widzieli jednak rosyjskich żołnierzy przeszukujących teren nad jeziorem kilka razy. Prawdopodobnie nie chodziło o martwe dzieci - szukano kosztowności, które podobno znajdowały się na pokładach samolotów transportowych.


kto wie co tam mogło być...



Hans-Dietrich Werner wrócił teraz na miejsce tragedii, by wziąć udział w obchodach 67. rocznicy katastrofy lotniczej. Uroczystości zorganizowała polsko-niemiecka inicjatywa „Kinder vom Kamp” oraz burmistrz pobliskiego miasta Trzebiatów (dawniej Treptow). „Ta historia mnie prześladowała” – mówi prezydent miasta Zdzisław Matusewicz. „Za każdym razem, gdy przejeżdżałem przez te okolice, myślałem, jak nieludzkie jest pozostawienie tych dzieci na dnie jeziora bez godnego pogrzebu. kilka organizacji, zarówno polskich, jak i niemieckich, które chciały pracować przy nabożeństwie żałobnym. I wtedy postanowiłem wziąć sprawy w swoje ręce”. Obecne upamiętnienie jest jednocześnie początkiem kolejnego projektu:

„Potrzebujesz tej wspólnej pamięci”

Na zaproszenie organizatorów do Kampu (dziś Rogów) przyjechała także rodzina pilota łodzi latającej. Jego 37-letni wnuk, berliński lekarz Niels Gauer, początkowo wyraził dystans: „Dla mnie to trochę abstrakcyjne”. Ale po tym, jak rodzina pilota złożyła wieniec na brzegu jeziora, Niels Gauer zmienia zdanie. „Nie spodziewałem się, że to mnie tak poruszy. Jest tu tak pięknie i zginęło tyle niewinnych ofiar. Potrzebujesz tej wspólnej pamięci”.

Jego mama dodaje: "Nie znałam ojca. Miałam osiem miesięcy, kiedy wyjechał z domu. Zawsze wyobrażałam go sobie w chmurach. To dla mnie ważne, że dzisiaj dowiedziałam się, gdzie zginął".

A syn pilota, Helmut Schütt, opowiada głęboko poruszoną historię. „Pamiętam ojca. Ostatni raz widziałem go, gdy miałem sześć lat. Otrzymaliśmy wtedy tylko lakoniczną wiadomość: zginął w katastrofie lotniczej pod Kołobrzegiem. Nikt nie przeżył. Przez lata zapalaliśmy piątego marca w domu przed jego portretu”. Chwilę później dodaje: „Jestem wdzięczny Polakom za podjęcie inicjatywy zorganizowania tego upamiętnienia”.

„Każdy musi mieć swój własny grób”

Młoda Polka płacze. „Mój Boże, nawet nie znamy imion tych dzieci. Nikt ich nie szukał. Może lepiej zostawić je w spokoju i po prostu postawić tabliczkę na brzegu?” Koleżanka z klasy przerywa jej: „Gdybym umarła, chciałabym, żeby ktoś mnie znalazł i pochował. Każdy musi mieć swój grób”.

Autor: Joanna Pieciukiewicz
Redaktorzy: Bartosz Dudek/ Miriam Klaussner





Tajemnicza akcja grupy Niemców na zachodniopomorskim jeziorze. Poszukiwacze zaginionego samolotu omal nie zginęli

Rajmund Wełnic

28 lutego 2023, 6:00




Dryfujących na platformie mężczyzn służby musiały ratować na jeziorze Resko Przymorskie. Okazało się, że zepsuł im się sprzęt i groziło im niebezpieczeństwo. Trwa wyjaśnianie, jaki był cel ich wyprawy.


24 lutego pogoda nie była przychylna. Wiał wiatr i było zimno. Kiedy więc policja i straż pożarna otrzymały informacje, że trzy osoby znajdują się w niebezpieczeństwie na położonym między Mrzeżynem, Rogowem a Dźwirzynem jeziorze natychmiast rozpoczęły akcję ratowniczą.

Widział ją Aleksander Ostasz, dyrektor Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu. On sam także jest nurkiem i kilkanaście lat temu schodził pod wodę po to, po co przyjechali najprawdopodobniej obywatele Niemiec, bo to oni wezwali pomoc z uszkodzonej, dryfującej profesjonalnej platformy poszukiwawczej.

- Wszystko wskazuje na to, że zamierzali dokonać ekshumacji, poprzedzając ją pracami poszukiwawczymi - mówi Ostasz. W pozostawionym na brzegu samochodzie poszukiwaczy został znaleziony wysokiej klasy sprzęt, który mógłby takie działania umożliwić.


- Rodzi się jednak pytanie, czy posiadali wszystkie niezbędne zgody, chociażby od konserwatora zabytków i właściciela terenu, w tym wypadku Wód Polskich? Ponadto, dlaczego tego typu prace przeprowadza się w zimie, przy fatalnych warunkach atmosferycznych? Czy ktoś chciał coś ukryć? Dlaczego podjęto ryzyko? Przecież gdyby nie zupełny przypadek i awaria, to nikt nie miałby pojęcia o całej operacji - dziwi się dyrektor.


Dziwi się, tym bardziej że legalne prace były już w tym miejscu podejmowane.

W mule na dnie niezbyt głębokiego jeziora leży wrak wodnosamolotu Dornier Do 24. Niemal dokładnie 78 lat temu, 5 marca 1945 roku na jego pokład wsiadło z opiekunami 72 dzieci. Nikt nie znał ich nazwisk. Wiadomo jedynie, że pochodziły z różnych niemieckich miast. Od 1940 roku zostało ewakuowane na obszary wiejskie około dwóch i pół miliona chłopców i dziewcząt. Większość dzieci w wieku od 10 do 14 lat była zakwaterowana w klasach w jednym z około 9000 obozów.


W marcu trwała już intensywna i bezładna ewakuacja. Samolot z dziećmi miał odlecieć najprawdopodobniej do Stralsundu. Jednak zaraz po starcie spadł do jeziora. Do dziś nie wiadomo do końca, co się stało. Czy został zestrzelony przez sowiecki czołg lub artylerię, czy też przeładowany utracił stateczność. Stan wraku także nie daje możliwości, by odpowiedzieć na to pytanie.


- Już w 2009 i bodaj 2012 roku prowadziliśmy tam legalne prace poszukiwawcze i fragmenty samolotu znajdują się w muzeum - mówi Ostasz, który sam zszedł do wraku. Samolot - a raczej to, co z niego pozostało - znajduje się w kilkumetrowej warstwie mułu, stosunkowo płytko, ale bez dokładnej lokalizacji i echosondy trudno go znaleźć.

Jak relacjonuje podkomisarz Zbigniew Frąckiewicz z policji w Gryficach, trzech obywateli Niemiec przedłożyło dokumenty mające upoważniać ich do prac na jeziorze, ale: - Wymagają one zweryfikowania, a przede wszystkim ustalenia, czy są kompletne - mówi.

Policja dochowała wszelkich procedur, przesłuchała całą trójkę i ustaliła ich dane. - Na tym etapie trwają intensywne czynności, mające ustalić okoliczności zdarzenia - dodaje.

Nic o akcji poszukiwawczej na jeziorze Resko Przymorskie nie wie natomiast zachodniopomorski konserwator zabytków.


- O wszystkim dowiaduję się z doniesień medialnych, żadnej zgody na poszukiwania z użyciem sprzętu elektronicznego nie wydawaliśmy. Ba, nikt z takim wnioskiem nawet do nas nie wystąpił - mówi Tomasz Wolender.

Nieoficjalnie wiadomo, że Niemcy mieli okazać pozwolenie Instytutu Pamięci Narodowej na ekshumację ofiar katastrofy.


- Taka decyzja administracyjna została wydana przez prezesa IPN w grudniu zeszłego roku na podstawie umowy polsko-niemieckiej i ustawy o grobach i cmentarzach wojennych - rzecznik szczecińskiego oddziału IPN dr Rafał Leśkiewicz mówi, że to standardowa i często stosowana procedura w podobnych sytuacjach. O zgodę wystąpił Volksbund Deutsche Kriegsgraberfursorge (Niemiecka Komisja Grobów Wojennych), instytucja szukająca mogił z czasów wojen i przeprowadzająca ekshumacje. Sama decyzja nie upoważnia jednak nie tylko do ekshumacji, ale i poszukiwań szczątków.



- Strona niemiecka musi uzyskać wszelkie niezbędne pozwolenia od dysponenta terenu i konserwatora zabytków - mówi pracownik Instytutu. - Nawet jeżeli były to tylko prace sondażowe, to o ich terminie i miejscu powinniśmy zostać powiadomieni. A nie zostaliśmy.


Bliscy zmarłych lata temu założyli radę programową Dzieci z Kamp (niemiecka nazwa jeziora Resko Przymorskie to Kamper See) i razem z władzami samorządowymi Trzebiatowa dbają o upamiętnienie tragedii.


- To miejsce podlegające ochronie i uznane za cmentarzysko wojenne, młodzież z naszego liceum co roku składa kwiaty przy obelisku upamiętniającym tę tragedię - mówi Grzegorz Olejniczak, wiceburmistrz Trzebiatowa. - Absolutnie nie można go eksplorować, polskie prawo mówi wyraźnie, co można, a czego nie można tam robić. Wydaje mi się, że gdyby Niemcy chcieli zlokalizować i wydobyć wrak i ciała, to mają po temu środki i możliwości, aby to przeprowadzić, a nie podejmować takie próby jak teraz. A przede wszystkim powinni to robić w zgodzie z prawem.








Dornier Do 24 V1 


Teoria spiskowa:

Podobno przeżyła jedna osoba. Ale nie wiadomo, dlaczego wodnopłat utonął. Ale wiadomo, że dzieci było 72.

Długość wodnopłatu blisko 22 metry, udźwig - ok. 5 ton (2 tony jeśli startował z wody!)

Na pokład zmieściło się 72 dzieci z opiekunami?
I bez rodziców były?
 
To daje dwie pełne klasy szkolne po 36 osób. 


zdjęcia z internetu:














Załoga samolotu to 5 osób - rozumiem, że dwa rzędy w kabinie zajmowali. Jeżeli przestrzeń do samego końca ogona była ładownią (ok. 15 metrów?)  to - tak na oko - porównując z wielkością kabiny dla lotników - te 72 dzieci mogło się tam pomieścić, licząc, że dziecko jest dwa razy mniejsze od dorosłego. No i upchane, ściśnięte...

waga 10 latka - do 50kg x 72 osób - 3600 kg - to jest o wiele więcej jak 2 tony...(nośność ze startu z wody)

Na pierwszy rzut oka, patrząc po zdjęciach, samolot jest za mały, ale teoretycznie jest to możliwe, lepiej byłoby to przeliczyć na prawdziwych danych, a nie gdybając...

Po za tym - gdyby ktoś chciał zataić coś i wersja z dziećmi byłaby zmyślona - to prawdopodobnie ilość dzieci byłaby dostosowana do wielkości samolotu.


Dzieci są zawsze - że tak powiem - poza podejrzeniami o niecne uczynki...

Samolot był przeszukiwany jeszcze za PRL. Nie sądzę, żeby chodziło o kosztowności. Chcieli się przekonać, że tylko ludzie byli na pokładzie?





Za niemiecką wikipedią:



Na początku marca 1945 roku Luftwaffe podjęła próbę ewakuacji tysięcy niemieckich dzieci, które zostały ewakuowane do Treptow an der Rega (Trzebiatów) w dzisiejszej Polsce z powodu wojny bombowej , w bezpieczne miejsce przed nacierającymi wojskami sowieckimi. W tym celu wykorzystano również Dornier Do 24, które przywiozły dzieci na zachód od ówczesnej bazy wodnosamolotów Kamp (Kępa). W dniu 5 marca 1945 roku Do 24 rozbił się w Lake Kamper krótko po starcie Życie straciła załoga, opiekunowie i ponad 70 dzieci. Do dziś wrak leży w jeziorze ze zmarłymi. Z inicjatywy władz polskich i Volksbundu szczątki , a być może także wrak, powinny zostać wydobyte.[3] [4] [5]



w lipcu 2015, Do 24ATT został uszkodzony przez wyrzucone przez morze drewno podczas wodowania, ale został odholowany i zacumowany. Według inżyniera pokładowego Christiana Doerka, Do miał zostać dopuszczony do regularnego ruchu


Dornier wykazywał znakomitą dzielność morską, dzięki czemu możliwe było wodowanie na dość wzburzonym morzu i start z rozbitkami.







Trzebiatów:

Od początku 1945 r. przez miasto nieprzerwanie przechodziły wędrówki uchodźców, uciekających konno i wozami przed zbliżającą się linią frontu przez Prusy Wschodnie . Jako Armia Czerwonadotarł do Treptow 4 marca 1945 r., miasto było przeludnione. Wszystkie drogi na zachód były zablokowane, obozy przyjęć i punkty pomocy nie były już dostępne, a ucieczka była możliwa tylko na piechotę. Kiedy wojska radzieckie wkroczyły do ​​miasta, zostało ono oszczędzone przed działaniami wojennymi. Wszystkie domy były nienaruszone, fabryki nienaruszone, magazyny młynów i inne obiekty ustawione na dostawy do następnych zbiorów, dostawy gazu i energii elektrycznej zabezpieczone. Niemniej jednak dla pozostałej ludności rozpoczął się okres cierpień. Zniszczenie dużej części miasta Treptow pod koniec II wojny światowej rozpoczęło się dopiero po zakończeniu działań wojennych. [7]

Na początku marca 1945 roku 81 Dywizjon Ratownictwa Morskiego Niemieckich Sił Powietrznych nadal próbował ratować tysiące niemieckich dzieci, ewakuowanych nad Morze Bałtyckie z powodu wojny bombowej ze strony nacierających wojsk radzieckich. Latające łodzie Dornier Do 24 były również używane do przewożenia dzieci na zachód od bazy lotniczej w Kamp. 5 marca 1945 roku Do 24 tuż po starcie rozbił się o jezioro Kamper(Resko Przymorskie). Do katastrofy doszło prawdopodobnie w wyniku ostrzału nieprzyjaciela. Załoga, opiekunowie i ponad 70 dzieci straciło życie. Wrak nadal leży w jeziorze ze śmiertelnymi szczątkami ofiar. Z inicjatywy władz lokalnych i Niemieckiej Komisji Grobów Wojennych poległych ma odzyskać. [8. miejsce]








Kępa (niem. Kamp, Kreis Greifenberg/pomorskie ) była starą osadą rybacką leżącą na terenie dzisiejszego województwa zachodniopomorskiego w gminie Trzebiatów ( Treptow ad Rega ) w powiecie gryfickim (Kreis Greifenberg ). Wraz z sąsiednim miastem Wustrow (pol. Ostrowo) tworzyła gminę Kamp-Wustrow, która do 1945 r . ) w powiecie Greifenberg i powiecie szczecińskim (od 1939 r . powiat koszalin ) w pow.Należała pruska prowincja Pomorze .


Do 1945 r. Kamp był tytułowym miejscem Jeziora Resko Przymorskiego, jednego z pomorskich jezior przybrzeżnych , na którego zachodnim brzegu leżał. Położone pośrodku rozległych bagien miejsce przez długi czas można było dostać się tylko drogą wodną. Nieprzejezdne drogi prowadziły do ​​sąsiednich miejscowości, takich jak Robe , czyli Kirchdorf, gdzie od 1912 roku Greifenberger Kleinbahn (w latach 1945-1961 Polskie Koleje Państwowe ) obsługiwała stację kolejową na linii Treptow (Rega) – Głęboka.

Ludność Kamperów utrzymywała się z rybołówstwa i uprawy łąk. W 1935 r. utworzono bazę wodnosamolotów, co przyniosło miastu wstrząs gospodarczy.

W pobliżu Kamp znaleziono narzędzia z epoki kamienia między 5500 a 2000 rokiem pne. Wieś wzmiankowana po raz pierwszy w rozporządzeniu granicznym między opactwem Belbuck a miastem Treptow w 1307 roku. W 1541 r. wzmiankowana jako należąca do Belbucka (pol. Białoboki) z jedenastoma chałupami.

W 1741 r. Kamp miał 11 kominków na 51 mieszkańców, w tym nauczyciela. W 1939 r. w gminie o powierzchni 856 ha było zarejestrowanych 123 mieszkańców.

4 marca 1945 r. duża część ludności uciekła przed zbliżającymi się oddziałami Armii Czerwonej . Samolot rozbił się w Kamper See . Dzień później wojska radzieckie dotarły aż tutaj. W wyniku wojny miejscowość znalazła się w granicach Polski, a ostatnich niemieckich mieszkańców wysiedlono w 1947 roku .

Do 1946 roku w zachodniej części Kampu znajdowało się dziewięć starych saskich wędzarni, zwanych też domami dolnosaksońskimi . Były to domy szachulcowe ze szczytami i wejściem do Starej Regi o długości 24 metrów i szerokości od 8 do 1 metra. Mieszkania i stajnie zgrupowane były wokół sieni z piecem i studnią.

W 1946 roku sześć domów zostało spalonych przez sowieckie pociski smugowe, pozostałe zaginęły w 1950 roku. Wieś Kamp, nazywana ostatnio „ Kępą ” , jak 17 innych miejscowości w Polsce , zniknęła z mapy.







Dornier Do 24 ATT




Teraz niemiecka ekipa "szuka" samolotu.

Na szczęście są jeszcze czujni ludzie, którzy zadają pytania...






PRZYJECHALI Z PROFESJONALNYM SPRZĘTEM DO EKSPLORACJI PODZIWIAĆ KRAJOBRAZ?





Powracamy do tematu akcji ratunkowej na Resku Przymorskim w Rogowie w miniony piątek (przeczytaj). Niektóre media regionalne i ogólnopolskie pisały o profesjonalnej grupie nurkowej, która mogłaby prowadzić poszukiwania zatopionego w 1945 roku wodnopłatu. Sprawę wyjaśnia gryficka policja, a my zadaliśmy pytania różnym instytucjom. Dziś podzielimy się z czytelnikami pierwszymi ustaleniami.

1. Obywatele niemiec wraz ze sprzętem nie wzięli się w Rogowie przypadkiem. Z naszych ustaleń wynika, że 15.12.2022 r. Instytut Pamięci Narodowej wydał zezwolenie "na ekshumację zwłok (szczątków) dzieci oraz członków załogi samolotu narodowości niemieckiej" dla Volksbund Deutsche Kriegsgraberfursorge. Jako podstawę prawną wskazano art. 4 ust. 2 ustawy o grobach i cmentarzach wojennych. Stroną tej decyzji jest również Pracownia Badań Historycznych i Archeologicznych Pomost w Poznaniu. IPN zastrzegł, że zezwolenie nie zwalnia z wymogu uzyskania innych pozwoleń. Sprawdziliśmy. W przedmiotowej sprawie, według naszych ustaleń, nie ma zastosowania cytowana ustawa, gdyż nie mamy do czynienia z grobem wojennym. W przedmiotowym miejscu doszło do katastrofy niemieckiego samolotu. Na chwilę obecną, w żadnej dostępnej literaturze nie ma dowodów na inny przebieg tego wypadku. Potwierdza to Jan Nowicki, autor książki o historii Rogowa, z którym rozmawialiśmy. Wysłał on nam także pismo, jakie w 2019 roku otrzymał z Wydziału Zdrowia i Polityki Społecznej Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie. Czytamy w nim, że wrak Dorniera z jeziora w Rogowie „nie ma statusu grobu wojennego”. Jak to się stało, że w ciągu 4 lat w Rogowie już jest grób wojenny? Skoro tak, powinien tam być zakaz pływania, nurkowania, wyznaczona strefa i informacja na ten temat. Czekamy na odpowiedź z IPN.

2. Nie udało nam się porozmawiać z niemiecką organizacją zajmującą się grobami wojennymi. W niedzielę natomiast skontaktowaliśmy się z Tomaszem Czabańskim, dyrektorem Pracowni Pomost. Nie był zachwycony rozmową (bi jest niedziela) i był niemiły - każde pytanie było dla niego atakiem. Jak usłyszeliśmy, informacje podawane w mediach o nielegalnych poszukiwaniach są nieprawdziwe, żadnych poszukiwań nie było. Nie jest prawdziwa uwaga, że na jeziorze nie ma mogiły niemieckiej. Według naszego rozmówcy, fakt, że była to katastrofa samolotu to nasze zdanie, Niemcy uważają, że jest to mogiła wojenna i tyle. Na uwagę, że prowadzenie w Polsce badań czy poszukiwań wymaga pozwolenia konserwatora zabytków, dyrektor uznał za bezpodstawne, gdyż zwrócił się do wojewódzkiego konserwatora zabytków i otrzymał opinię, że w tym miejscu nie ma stanowiska archeologicznego.

3. Według ekspertów, z którymi rozmawialiśmy, ekipa, która została sfotografowana na miejscu, posiadała profesjonalny sprzęt do prowadzenia badań podwodnych, ze specjalistyczną platformą z własnym napędem włącznie. Kto przyjeżdża do Rogowa i prowadzi działania w mało sprzyjających warunkach atmosferycznych? Według niektórych komentujących, ktoś, kto chce coś ukryć. My tak daleko posuwać się nie będziemy w domysłach. Wskażemy jedynie, że w jeziorze nikt nie będzie poszukiwać ludzkich szczątków, bo to samo z siebie praktycznie nie jest na razie możliwe. Aby uzyskać punkt odniesienia, niezbędne jest znalezienie wodnopłatu lub jego szczątków. Oznacza to, że od samego początku niezbędne jest zlokalizowanie samolotu. Teraz, trzeba rozstrzygnąć, co jeśli szczątki znajdują się w samolocie, czy będzie on niszczony celem wydobycia ludzkich kości? Jeśli elementy wraku można wyciągnąć, to, po pierwsze, czy będzie to przedmiotem działań, a jeśli tak, kto poniesie koszty konserwacji i gdzie trafią te elementy, biorąc pod uwagę, że w Rogowie powstaje Muzeum Lotnictwa i Techniki Wojskowej? Na te pytania nie ma odpowiedzi, bo żadne polskie służby uprawnione prawem, nie wypowiedziały się - przynajmniej na razie.

4. Już w piątek kontaktowaliśmy się z Tomaszem Wolenderem, wojewódzkim konserwatorem zabytków w Szczecinie. Na początku, skierował nas on do pani archeolog, która poinformowała, że jezioro nie jest żadną strefą ochrony archeologicznej. Ponieważ pani nie była zainteresowana tym, na co chcemy zwrócić uwagę, powróciliśmy do rozmowy z konserwatorem, zwracając mu uwagę pytaniem, czy go w ogóle interesuje to, co dzieje się w Rogowie. Wolender informował, że sprawy sobie nie przypomina, a w ogóle nasze pytanie o brak zainteresowania sprawą go oburzyło. Tymczasem, kto, jak nie konserwator zabytków, powinien się interesować tym, że ktoś jednak w jeziorze, gdzie znajduje się ciekawy obiekt historyczny, mógłby coś szukać bez jego wiedzy czy nawet zgody? Służby konserwatorskie więc się interesują. Jest też ku temu podstawa prawna: ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Art. 36.1. Pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków wymaga: 12) poszukiwanie ukrytych lub porzuconych zabytków ruchomych, w tym zabytków archeologicznych, przy użyciu wszelkiego rodzaju urządzeń elektronicznych i technicznych oraz sprzętu do nurkowania. Konserwator otrzymał od nas pytania – czekamy na odpowiedzi.

Ponieważ temat tego, co dzieje się w Rogowie, oburzył wiele osób, stał się wręcz nawet pośmiewiskiem wobec działania niektórych służb (porównywanie do działań pewnych Hiszpanów w pewnym porcie), postanowiliśmy sprawę wyjaśnić i będziemy do niej powracać. Temat katastrofy lotniczej będzie szerzej przypomniany w audycji „Kwadrans z historią”.

Robert Dziemba






P.S. 

6 marca 2023

a tu coś takiego jeszcze...










Prawdziwy cud! (pamiętamy J. Wałesę po wypadku motocyklowym i absolutnie nieracjonalne - czyli dopuszczające różne cudowności - "Cudownie zdrowieje!")

Kobieta stoi na wodzie! To znaczy, jeśli skrzydła odpadły, to stała na kadłubie, który najwyraźniej był tuż pod powierzchnią wody!

Jeśli samolot miał 5,5 metra wysokości (liczę jako górna krawędź silnika), to góra kadłuba oscyluje w granicach 2,5 metra wysokości, a jezioro ma - w najgłębszym miejscu 2,5 m - nie powiedziane, że samolot spadł właśnie w to miejsce - mogło być tam płycej. Plus ten muł....






W takim razie - dlaczego nie wydobyto pasażerów, skoro to było tak płytko??
Trzeba wyciąć dziurę w kadłubie od góry, albo nawet  sięgać przez okno....
Nawet gdyby nie zdążyli, to przecież trupy mogliby wydobyć... tak czy nie?

A może wydobyto..... a może .... po co komu mogiła wypełniona dziećmi na środku jeziora? 
Żeby mieć powód do szukania po jeziorze?




Coraz więcej pytań się rodzi....
























I znowu w kontekście czasopisma Odkrywca  padają słowa o domniemanej wyjątkowej skrupulatności Niemców.









 "Niemcy skrupulatnie prowadzili rejestr samolotów, a te dokumenty niemal w całości zachowały się w archiwach - zaznaczył Huryn."





Sadzę, że autor tej wypowiedzi powiela bzdury i manipulacje zapuszczane Polakom poprzez różne fora, czasopisma itd. 



Nie ma potrzeby "na każdym kroku" podkreślać, że Niemcy byli skrupulatni - inne nacje też są skrupulatne.
Ktoś kto tak pisze tak naprawdę nie pisze o Niemcach, tylko o Polakach i kłamliwie sugeruje, że Polacy nie są skrupulatni, że to partacze.


Co to znaczy skrupulatny?

To, że ma zapisane ile samolotów kupił i ile paliwa do nich pobiera?
To świadczy o skrupulatności?

A Polacy nie zapisali sobie ile samolotów zakupili?


Niemcy piszą w kajecie:

"Zakupiłem 12 samolotów Dornier Do-24..."

i pod spodem także:

"Zakupiłem 12 beczek paliwa po 50 litrów każda beczka"


A Polak pisze ? : 

"Zakupiłem chyba tuzin samolotów od Dorniera. Albo od Boeninga - i nie pamiętam dokładnie jakie mają parametry. Ale w sumie te dane są na tabliczce znamionowej, to po co drugi raz pisać?"

"Zakupiłem też paliwo samolotowe. Chyba jest do samolotów. Dwanaście beczek, ale nie pamiętam po ile litrów każda beczka. Notatkę sporządziłem dwa miesiące po zakupie na wyraźny rozkaz pana generała. "


Tak to wygląda wg tej osoby, co pisze o Niemcach, że są skrupulatni.

Polacy też są skrupulatni, to normalna cecha u ludzi, że notują sobie różne rzeczy, żeby wiedzieć co i jak mają na stanie - lub chociażby po to, by rozliczać się z innymi, w tym z podatków.


To co jest normalne jest nazywane skrupulatnością i podkreślane jakby to była jakaś wyjątkowa cecha - normalna ludzka cecha przedstawiana jest jako coś nadludzkiego, wyjątkowego w skali świata.


Pamiętamy inne pijarowe chwyty, jak Wielki Mistrz u Krzyżaków.

Niepiśmienny rębajło, złodziej i zbój  - ale wielki - i do tego miszcz!




Podobnie gdy mówią w tv, że Polacy to indywidualiści. Japończycy, Belgowie i Bułgarzy nie są indywidualistami?? Bo tak o nich nie mówią.

To też celowo jest robione, bo to jest inna nazwa na skłócenie ludzi - tu negatywna cecha nazywana jest jak cecha dobra i pożądana.


 "skrupulatnie prowadzili rejestr samolotów"



skrupulatny to znaczy   «wykonywany z drobiazgową dokładnością i starannością»




Każdy ma w swojej dokumentacji pełną specyfikację samolotów, które zakupił, min. po to, by czasem coś sprawdzić. Rejestr stanu i wydatków KAŻDY prowadzi dokładnie i starannie. 

Nie ma potrzeby "na każdym kroku" podkreślać, że Niemcy byli skrupulatni - inne nacje też są skrupulatne.








przy okazji - link ze strony spiegla do gry online, reklamowana jako: co by było, gdyby Niemcy wygrali wojnę...

https://www.callofwar.com/







przekrój samolotu:



https://aerofred.com/details.php?image_id=83810









Dornier czy Junkers 52 ?



https://hkpwanda.pl/project/tajemniczy-samolot-resko-87/


Rozpoczęły się prace na wraku, który leżał nieco ponad 1,5 m pod powierzchnią, w odległości ok. 800 m od brzegu.

Wydobyto także sprzęt z 3 sekcjami kontroli gazu a nadto dużo dziecięcych butów. Materiał z urobku dawał sprzeczne informacje. Część zdawała się potwierdzać, że był to Ju 52 a część temu zaprzeczała.









A może oba ?

Może wysadzili rozbitego Junkersa, a potem podprowadzili nad niego Dorniera i też wysadzili, żeby pomieszać szczątki i coś zamaskować?













ORP Wicher 


Obiekt zalega na głębokości 5 do 10 metrów metra w odległości kilkunastu metrów od falochronu portu wojennego w Helu. Oś konstrukcji wraka przebiega zgodnie z kierunkiem NW-SE z dziobem po stronie północno - zachodniej.




wsw.nmm.pl/pl/wrak.php?id=35



chyba zły opis na zdjęciu - gdzie jest napis ORP Wicher II leży ORP Grom II, 

wrak pierwszego ORP Wicher słabo widoczny w prawym dolnym rogu (porównaj foto poniżej)







Wicher I czy II czyli co, gdzie i jak.
Dzisiejszy post już nie o czasie porannej kawy, a do popołudniowej herbaty (choć różnie to z tym wstawaniem bywa).
Z całą pewnością wielu z nas słyszało o dzielnych starciach polskich okrętów Marynarki Wojennej z niemieckimi lotnikami. Jednym z tych okrętów był ORP Wicher. I tutaj dla części osób niezwiązanych w jakiś szczególny sposób z historią mogą zacząć się schody. Prawda jest taka że okręty o takiej nazwie były dwa, obydwa są wrakami, oraz co najlepsze wraki położone są blisko siebie. Jednak nadzieja jest, ponieważ pomimo tak wielu podobieństw, nawet największy amator historii (po wnikliwej lekturze posta 🙂 ) rozróżni gołym okiem Wichra II od swojego starszego rówieśnika.
Pierwszym okrętem noszącym nazwę ORP Wicher był niszczyciel wcielony w 1930 roku do służby w Marynarce Wojennej. Wicher I był okrętem, jak na okres międzywojenny, dość nowoczesnym. Wyposażenie okrętu w 4 działa 130 mm (modernizacja na działa Bofors'a 1938 roku - 120 mm), 6 wyrzutni torped kal. 550 mm oraz zestaw dział przeciwlotniczych (w tym wkm 13.2 Hotchkiss, jednak o tym będzie osobny artykuł) nadawało Wichrowi znaczącą wartość bojową. W czasie pokoju Wicher wykonywał zadania związane z wizytami w zagranicznych portach (np. asysta statku Polonia z Ignacym Mościckim na pokładzie pod czas wizyty w Talinie).
ORP Wicher od rozpoczęcia działań wojennych był kilkukrotnie celem niemieckich lotników. Dnia 3 września 1939 r. o godzinie 15:00 bombowce nurkujące, dowodzone przez Ericha Blattera rozpoczęły agonie Wichra. Po trafieniu czterema bombami okręt przewrócił się na prawą burtę i osiadł na dnie basenu portowego. Po zajęciu Helu przez wojska niemieckie wrak ORP Wicher miał zostać wyremontowany i wprowadzony do służby w Kriegsmarine jako ,,Seerose''. Planów tych jednak nie zrealizowano. Okręt odholowano poza obszar portu gdzie Wicher osiadł na płyciźnie, tak że kominy i nadbudówka wystawały ponad poziom wody. W 1945 roku wycofujący się niemcy wysadzili część okrętu w miejscu łączenia nadbudówki z częścią dziobową. Spowodowało to duże zniszczenia w tej części okrętu. Po roku 1945 ostatnim epizodem dewastacji/niszczenia wraku było wysadzenie przez polskich saperów elementów wystających ponad poziom wody.
Dziś wrak ORP Wicher jest zabytkiem oraz atrakcją dla płetwonurków, w przeciwieństwie do swojego młodszego odpowiednika o tej samej nazwie, którego można zobaczyć z niewielkiej odległości suchą stopą.
Wicher II był okrętem zbudowanym w 1951 roki w stoczni im A. Żdanowa jako ,,Skoryj''. W 1958 roku został przekazany w dzierżawę Polskiej Marynarce Wojennej. Po siedmiu latach (1965) Wicher II został finalnie odkupiony od ZSRR. Wicher II wchodził w skład 7 Dywizjonu Niszczycieli, a od 1970 roku używano go jako pływającej bazy 9 Flotylli Obrony Wybrzeża w Helu. Finalnie został wycofany z służby w 1974 roku. Wicher II jest wrakiem bardzo ciekawym, gdyż jego duża część znajduje się ponad poziomem wody.
P.s
Mam nadzieję że ten post pomoże choć w jednej szybszej identyfikacji wraku oraz rozmyje wszelkie wątpliwości na ten temat. Najbliżej plaży znajduje się ORP Grom, który przykuje chyba największą uwagę plażowicza - eksploratora.
Pozdrawiam













https://dzieje.pl/tag/dornier-do-24

https://www.mojehobby.pl/products/Dornier-Do-24-T-3129212.html

https://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=12&t=88305&start=135

https://de.wikipedia.org/wiki/Trzebiat%C3%B3w

https://de.wikipedia.org/wiki/K%C4%99pa_(Trzebiat%C3%B3w)

https://de.wikipedia.org/wiki/Flugzeugabsturz_im_Kamper_See

http://www.trzebiatow.pl/asp/71-rocznica-katastrofy-samolotu-dornier-do-24-na-jeziorze-resko-przymorskie,2,artykul,1,2824

https://www.spiegel.de/geschichte/kinder-vom-kamper-see-grab-unter-wasser-a-1021273.html

https://www.spiegel.de/geschichte/kalenderblatt-27-9-1940-a-947929.html


https://aviation-safety.net/wikibase/170129



https://forum.odkrywca.pl/topic/651981-dornier-w-jeziorze/



https://sjp.pwn.pl/slowniki/skrupulatno%C5%9B%C4%87.html






poniedziałek, 27 lutego 2023

Być prozachodnim





Dla porównania - jak to widzą w Rumunii - czyż u nas nie jest podobnie?
Najwyraźniej te same metody stosują i tu i tam.





przedruk
tłumaczenie automatyczne





Paradoks „prozachodniego” Rumuna


Przez Nowela

22 lutego 2023 r


„Prozachodni” Rumun ma zerową samoocenę: wszystko lub prawie wszystko rumuńskie śmierdzi.

„Prozachodni” Rumun uważa się za lepszego od swoich rodaków, którzy nie podzielają jego poglądów, bo ma wyższe, „cywilizowane” standardy.

„Prozachodni” Rumun uważa się za genetycznie gorszego, a przynajmniej chorego: („złodzieja mamy we krwi”, „już nam nie idzie” itp.)

„Prozachodni” Rumun uważa za całkowicie normalne oczernianie swojego kraju, kultury, pochodzenia etnicznego itp. oraz spokojne przyjmowanie i aprobowanie uwłaczającej przemowy obcokrajowca.

„Prozachodni” Rumun uważa, że ​​Rumunia musi bezwzględnie egzekwować wszelkie postanowienia pochodzące z Zachodu.

„Prozachodni” Rumun uważa, że ​​bezwarunkowe podporządkowanie się interesom Zachodu, nawet jeśli są one sprzeczne z własnymi, jest obowiązkowe.

„Prozachodni” Rumun uważa za absurdalne, niebezpieczne, szkodliwe i całkowicie niezachodnie mieć opinie, działania i interesy odmienne od zachodnich.

„Prozachodni” Rumun uważa za całkowicie normalne, że wolność wypowiedzi, demokracja, prawa i wolności jednostki powinny być ograniczone do tych, którzy mają poglądy odmienne od tych, które wspierają interesy Zachodu.

„Prozachodni” Rumun uważa, że ​​autodemonizacja i ignorowanie rzeczywistości, gdy jest to sprzeczne z interesami Zachodu, jest obowiązkowe.

„Prozachodni” Rumun zgadza się na każdą aberrację („listy nie-chwalców”, policję polityczną, zniewoloną prasę, zachowania towarzyskie itp.), o ile służy to interesom Zachodu. (Nie to).

„Prozachodni” Rumun uważa każdy rabunek popełniony w Rumunii przez zachodnią firmę za „modernizację”, „rentowność”, „wolny rynek” lub w najgorszym przypadku „winę ponoszą Rumuni, bo pozwolili im kraść”. ". (tak jakby nie było kradzieży bez złodzieja, jakkolwiek niekompetentny może być strażnik)

„Prozachodni” Rumun zgadza się na każdą zbrodnię, rabunek, niedemokratyczną postawę, o ile jest to pożyteczne dla Zachodu.

„Prozachodni” Rumun uważa, że ​​pragmatyczne (choć niekonsekwentne) dążenie do narodowego interesu jest prymitywnym, „niecywilizowanym”, haniebnym, śmiesznym podejściem i, modlę się, jakie inne słowa wychodzą z jego ust.

OK.

teraz zamień wyrażenie „prozachodni rumuński” na „Francja”.

lub „Wielka Brytania”.

lub „USA”.

lub „Holandia”.

lub „Niemcy”.

ani absolutnie żadnego innego zachodniego kraju.

drodzy „prozachodni” Rumuni, nie macie w sobie absolutnie nic z Zachodu.

jesteście ostatnimi poddanymi, dranie.

Kraj ten, jeśli kiedykolwiek chce osiągnąć poziom rozwoju podobny do zachodniego, musi przede wszystkim usunąć z polityki „prozachodnich” Rumunów.

Autor: Adrian Boieru


https://anonimus.ro/2023/02/paradoxul-romanului-pro-occidental/