Enkidu - zły władca tego świata, syn prostytutki, włochaty zwierz
Gilgamesz - „w dwóch trzecich bogiem, w jednej trzeciej człowiekiem” - nazywany jest dodatkowo dość enigmatycznie tym, którego „ojciec był duchem” - zapewne Stwórca lub jego awatar
Mitra też zabija byka, podobnie jak Tezeusz.
Historię piszą zwycięscy, a więc to wersja Enkidu.
Enkidu, "przyjaciel" Gilgamesza.
Z Ur w Iraku. 2027-1763 p.n.e. Muzeum Iraku
Basmala (arab. بسملة)
– formuła „w imię Boga miłosiernego litościwego” (بِسْمِ
ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم, Bi-ismi
Allāhi Ar-Raḥmāni Ar-Raḥīm) rozpoczynająca prawie
każdą surę Koranu, którą
praktykujący muzułmanin rozpoczyna każdą ważniejszą
czynność i która świadczy o przynależności do ummy[1].
https://pl.wikipedia.org/wiki/Basmala
Enkidu ( sumeryjski : ?メニᅠ? EN.KI.DU 10 ) [6] był
legendarną postacią w starożytnej mitologii mezopotamskiej ,
towarzysz wojenny i przyjaciel Gilgamesza , króla Uruk
. Ich wyczyny zostały skomponowane w sumeryjskich poematów
iw akadyjskiej Epos o Gilgameszu , napisany podczas 2
tysiąclecia pne . Jest najstarszym literackim
przedstawieniem dzikiego człowieka , powracającym motywem
w przedstawieniach artystycznych
w Mezopotamii iw literaturze starożytnego
Bliskiego Wschodu . Pojawienie się Enkidu jako człowieka
prymitywnego wydaje się być innowacjąWersja starobabilońska (1300
- 1000 pne), ponieważ pierwotnie był sługą-wojownikiem w
wierszach sumeryjskich.
Pojawiły się sugestie, że może
on być „człowiekiem byka” pokazanym w sztuce mezopotamskiej,
mającym głowę, ramiona i ciało człowieka oraz rogi, uszy, ogon i
nogi byka. [7] Następnie seria interakcji z ludźmi i
ludzkich sposobów zbliżyła go do cywilizacji, czego kulminacją
był mecz zapaśniczy z Gilgameszem, królem Uruk . Enkidu
ucieleśnia dziki lub naturalny świat. Choć dorównuje
Gilgameszowi siłą i postawą, działa w pewien sposób
jako przeciwieństwo kulturalnego, miejskiego
króla-wojownika.
Nazwa Enkidu jest sumeryjska i
na ogół zapisuje się w tekstach w tym języku ciągiem
znaków en.ki.du10 . Fraza ki.du10 ( dobre
miejsce ) jest dobrze poświadczona
we wczesnodynastycznych imionach osobistych, a
nazwa en.ki.du10.ga ( Pan dobrego miejsca ) jest
cytowana na tabliczkach Fary. Brak dopełniacza lub
jakiegokolwiek elementu gramatycznego był powszechny aż do późnego
trzeciego tysiąclecia. [12] Jednak alternatywne
tłumaczenie zostało zaproponowane jako Stworzenie Enki .
W eposie jego imię poprzedza znak określający boskość dingir ?,
co oznacza, że postać ta została uznana za istotę boską.
Stworzenie
Enkidu
Gilgamesz, król Uruk, maltretuje swój lud. W odpowiedzi na
skargi obywateli bogini Aruru tworzy na stepie
Enkidu. Obficie włochaty i prymitywny, żyje wędrując ze
stadami oraz pasąc się i pijąc z rzek ze zwierzętami. Pewnego
dnia myśliwy obserwuje, jak Enkidu niszczy pułapki, które zastawił
na zwierzęta. Łowca informuje ojca, który wysyła go do Uruk,
by poprosił Gilgamesza o pomoc. Król wysyła Szamhat , świętą
prostytutkę, który uwodzi i uczy Enkidu. Po dwóch tygodniach
z nią staje się człowiekiem, inteligentnym i wyrozumiałym słowem,
jednak bestie uciekają, gdy go widzą. Szamhat przekonuje
Enkidu do walki z tyranem Gilgameszem. Tymczasem w Uruk król ma
dwa sny przepowiadające przybycie wroga.
Enkidu
spotyka Gilgamesza
Enkidu uczy się zachowywać jak człowiek, gdy pasterze jedzą,
piją i bronią ich nocą przed wilkami i lwami. Po dotarciu do
Uruk, Enkidu zamyka drogę Gilgameszowi, który szedł spać z
nowożeńców. Rozwścieczeni walczą brutalnie, aż oboje są
zmęczeni, ale w końcu oboje doceniają swoją siłę i postanawiają
zostać przyjaciółmi. Enkidu jest przygnębiony porzuceniem
swojego starego dzikiego życia, któremu Gilgamesz proponuje wyprawę
do Cedrowego Lasu, by zabić Humbabę. Ale jego przyjaciel
wyjaśnia, że znał las, gdy był dziką istotą, i że
wyprawa jest niebezpieczna. Na koniec Gilgamesz postanawia
maszerować bez strachu, decyzja jest doceniana przez mieszkańców
Uruk, ale nie przez starszyznę i doradców. W obliczu
lekceważenia Gilgamesza, starsi powierzają Enkidu ochronę ich
króla.
https://en.wikipedia.org/wiki/Enkidu
Gilgamesz.
We wczesnych tekstach mezopotamskich (2 poł. III tys. p.n.e.), m.in.
w sumeryjskich eposach o tym władcy, występuje on pod imieniem
Bilgamesz[3] (sum. dgiš-bil/bil2-ga-mes). Imię to, które
– jak się wydaje – nie jest imieniem nadanym mu podczas
narodzin, lecz w chwili objęcia tronu[4], tłumaczone jest przez
niektórych badaczy jako „starzec jest młodzieńczy”[5]. Zdaniem
innych uczonych mamy tu do czynienia z imieniem pochodzącym z innego
języka, którego brzmienie starano się oddać fonetycznie w języku
sumeryjskim[6]. Począwszy od okresu starobabilońskiego (XVIII w.
p.n.e.) w tekstach zaczyna pojawiać się inny sumeryjski zapis
imienia tego władcy – dgiš, będący bez wątpienia skróconą
wersją formy dgiš-bil/bil2-ga-mes[7]. Taki właśnie zapis
tego imienia występuje w starobabilońskiej wersji Eposu o
Gilgameszu. W powstałej kilkaset lat później, najprawdopodobniej w
XIII w. p.n.e.[8], tzw. wersji standardowej Eposu o
Gilgameszu spotykamy jeszcze inny sposób zapisywania tego
imienia – dgiš-gin2-maš, będący być może kolejną próbą
zapisu pierwotnego brzmienia imienia tego władcy[7]. O tym, jak
brzmiało to imię w języku akadyjskim, wiadomo dzięki
odkryciu pewnego dwujęzycznego, sumeroakadyjskiego tekstu, który
stwierdza, iż sumeryjskiemu dgiš-gin2-maš odpowiada
akadyjskie Gilgameš[9]. To właśnie od
akadyjskiego Gilgameš pochodzi imię, pod którym znamy
tego władcę obecnie – Gilgamesz.
Według tzw. wersji standardowej Eposu o Gilgameszu władca
ten miał być „w dwóch trzecich bogiem, w jednej trzeciej
człowiekiem”[10], synem bogini Ninsun i Lugalbandy,
ubóstwionego króla miasta Unug (akadyjskie Uruk). W Sumeryjskiej
liście królów Lugalbanda i Gilgamesz występują odpowiednio
jako trzeci i piąty władca I dynastii z Uruk, aczkolwiek bez
zaznaczenia, iż chodzi tu o ojca i syna[2][1]. Pomiędzy
nimi Lista ta umieszcza władcę o imieniu Dumuzi, o
którym Epos o Gilgameszu milczy. Sam Gilgamesz nazywany
jest w Liście dodatkowo dość enigmatycznie tym, którego
„ojciec był duchem”. W sumeryjskich eposach o Gilgameszu
wspomniane są jego dwie siostry: starsza o
imieniu Enmebaragesi[11] i młodsza o imieniu Pesztur[12].
Nie znamy imienia żony/żon Gilgamesza, wiadomo jednak, iż miał on
syna o imieniu Urlugal i wnuka o
imieniu Utulkalama. Sumeryjska lista królów czyni
ich kolejno szóstym i siódmym władcą I dynastii z Uruk[2].
Najpóźniejszy znaleziony do tej pory
fragment Eposu o Gilgameszu datowany jest na I w.
p.n.e.[19] Wraz z wyjściem pisma klinowego z użycia
Epos ten popadł na niemal dwa tysiące lat w zapomnienie, a postać
samego Gilgamesza wzmiankowana jest bardzo rzadko w późniejszych
źródłach.
Pierwsza możliwa wzmianka o Gilgameszu
znajduje się w datowanej na I w. p.n.e. aramejskiej Księdze
Gigantów odkrytej pośród zwojów z Qumran[20].
Wymienionych jest w niej dwóch gigantów o
imionach glgmys/š i hwbbš. Zdaniem niektórych
badaczy chodzi tu o Gilgamesza i Humbabę.
W pochodzącym z II w. n.e. dziele
antycznego autora Aeliana „O naturze zwierząt” (De
Natura Animalium) występuje identyfikowany z Gilgameszem władca o
imieniu Gilgamos[21]. W jednej ze znajdujących się w tym
dziele opowieści „król Babilończyków Seuechoros” zostaje
ostrzeżony przez swoich magów, iż syn zrodzony przez jego córkę
przywłaszczy sobie jego tron. Gdy córka zachodzi w ciążę i rodzi
syna, zostaje on jej odebrany i zrzucony w przepaść ze szczytu
wzgórza. Spadające dziecko ratuje przelatujący orzeł, który
zabiera je do ogrodu. Tam odnajduje je stróż, który postanawia je
wychować. Dziecko to, które potem stało się królem,
nazwano Gilgamosem.
Ostatnia możliwa wzmianka o Gilgameszu
pochodzi z jednego z pism żyjącego w VII w. n.e. egzegety Theodora
Bar Qoni, który w swej liście władców mających żyć
przed potopem wymienia króla o imieniu Ganmagos[22].
-----
Gilgamesz ( sumeryjski : ?メトム?メツᄉ?メフヒ?メフヒ , romanizowana: Gilgameš ;
pierwotnie sumeryjski : ?メノヒ?メネᄅ , romanizowana: Bilgamesh ) [a] był
głównym bohaterem w starożytnej mezopotamskiej mitologii i
bohaterem Epos o Gilgameszu , z poematu napisanego
w akadyjsku późną 2. tysiącleciu PNE. Był
prawdopodobnie historyczny król sumeryjskiego miasta-państwa z Uruk ,
który został pośmiertnie deified. Jego rządy
prawdopodobnie miałyby miejsce na początku
okresu wczesnodynastycznego (Mezopotamia) (odtąd ED),
chociaż stał się główną postacią w legendzie sumeryjskiej
podczas trzeciej dynastii Ur ( ok. 2112 –
ok. 2004 pne ).
Opowieści o legendarnych wyczynach
Gilgamesza są opowiadane w pięciu zachowanych sumeryjskich
wierszach . Najwcześniejszym z nich jest prawdopodobnie
„Gilgamesz, Enkidu i Netherworld” [11], w którym
Gilgamesz przychodzi z pomocą
bogini Inannie i odpędza stworzenia zamieszkujące jej drzewo huluppu . Ona
daje mu dwa nieznane obiekty, a mikku i pikku ,
która traci. Po śmierci Enkidu jego cień opowiada
Gilgameszowi o ponurych warunkach w Zaświatach . Wiersz
„Gilgamesz i Agga” opisuje bunt Gilgamesza przeciwko jego
władcy królowi Agdze. Inne sumeryjskie wiersze opowiadają
o pokonaniu przez Gilgamesza gigantycznego Huwawy i Byku
Niebios , podczas gdy piąty, słabo zachowany wiersz opowiada o
jego śmierci i pogrzebie.
W eposie Gilgamesz jest półbogiem o
nadludzkiej sile, który zaprzyjaźnia się z dzikim
człowiekiem Enkidu . Razem wyruszają w wiele
podróży, najsłynniej pokonując Humbabę (sumeryjski:
Huwawa) i Byka Niebios , którego zaatakowała
ich Isztar.(Sumerian: Inanna) po tym, jak Gilgamesz odrzuca jej
ofertę, by został jej małżonkiem. Po tym, jak Enkidu umiera
na chorobę zesłaną jako karę od bogów, Gilgamesz obawia się
własnej śmierci i odwiedza mędrca Utnapisztima ,
ocalałego z Wielkiego Potopu , mając nadzieję
na nieśmiertelność . Gilgamesz wielokrotnie
przegrywa próby, które przed nim stawiano i wraca do domu, do Uruk,
zdając sobie sprawę, że nieśmiertelność jest poza jego
zasięgiem.
„Gilgamesz, Enkidu i zaświaty”
W tym okresie wokół Gilgamesza narosło wiele mitów i
legend. [14] [23] [24] [25] : 95 Do
dziś przetrwało pięć niezależnych sumeryjskich wierszy
opowiadających o różnych wyczynach Gilgamesza. [14] Gilgamesz
po raz pierwszy pojawił się w literaturze prawdopodobnie w
sumeryjskim wierszu „Gilgamesz, Enkidu i
zaświaty”. [26] [19] [27] Narracja zaczyna
się od drzewa huluppu – być może, według
sumerologa Samuela Noah Kramera , wierzby [28] rosnącej
na brzegach rzeki Eufrat . [28] [19] [29]Bogini
Inanna przenosi drzewo do swojego ogrodu w Uruk z zamiarem
wyrzeźbienia go na tronie, gdy już dorośnie. [28] [19] [29] Drzewo
rośnie i dojrzewa, ale wąż „nie znający uroku”, ptak Anzû
i Lilitu , demon z Mezopotamii , wszyscy
zamieszkują w drzewie, powodując płacz Inanny
smutek. [28] [19] [29]
Gilgamesz, który w tej historii jest przedstawiany jako brat Inanny,
pojawia się i zabija węża, powodując ucieczkę ptaka Anz and
i Lilitu. [30] [19] [29] Towarzysze Gilgamesza
ścinają drzewo i rzeźbią z niego łoże i tron, które oddają
Inannie. [31] [19] [29] Inanna odpowiada przez
kształtowaniu się pikku i mikku (prawdopodobnie
bębna i podudzie odpowiednio, choć dokładne identyfikacje są
niepewne), [32] [19] , które ona daje Gilgameszu jako
nagrodę za jego bohaterstwo. [33] [19] [29] Gilgamesz
traci pikku imikku i pyta, kto
je odzyska . [34] Enkidu schodzi do Zaświatów,
aby ich znaleźć, [35] ale nie przestrzega surowych praw
Zaświatów i dlatego musi pozostać tam na zawsze. [35] Pozostała
część wiersza to dialog, w którym Gilgamesz zadaje cieniu Enkidu
pytania o Zaświaty. [14] [34]
„ Gilgamesz i Agga ” opisuje udany bunt Gilgamesza
przeciwko jego zwierzchnikowi Agdze , królowi
miasta-państwa Kisz . [14] [36] „Gilgamesz
i Huwawa” opisuje, jak Gilgamesz i jego sługa Enkidu ,
wspomagani przez pięćdziesięciu ochotników z Uruk, pokonują
potwora Huwawę , ogra wyznaczonego przez boga Enlila ,
władcę bogów, jako opiekun Lasu Cedrowego . [14] [37] [38] W
„Gilgamesz i Byk Niebios” Gilgamesz i Enkidu zabijają Byka
Niebios , który został wysłany, by zaatakować ich przez
boginięInanna . [14] [39] [40] Fabuła tego
wiersza różni się znacznie od odpowiadającej mu sceny w
późniejszej akadyjskiej epopei o Gilgameszu . [41] W
sumeryjskim wierszu Inanna nie wydaje się prosić Gilgamesza, aby
został jej małżonkiem, jak robi to w późniejszym akadyjskim
eposie. [39] Co więcej, podczas gdy zmusza swojego
ojca An, by dał jej Byka Niebios, zamiast grozić,
że wskrzesi zmarłych do zjedzenia żywych, jak to robi w
późniejszym eposie, po prostu grozi, że wyda „okrzyk”,
że dotrze do ziemi. [41] Wiersz znany jako „Śmierć
Gilgamesza” jest słabo zachowany, [14] [42]ale wydaje
się opisywać ważny pogrzeb państwowy, po którym nastąpił
przybycie zmarłego do Zaświatów. [14] Możliwe, że
współcześni uczeni, którzy nadali wierszowi tytuł, mogli go
błędnie zinterpretować, [14] a wiersz może w
rzeczywistości dotyczyć śmierci Enkidu. [14]
W eposie Gilgamesz jest przedstawiony jako „w dwóch trzecich boski
i w jednej trzeciej śmiertelny”. [48] Na początku
wiersza Gilgamesz jest opisany jako brutalny, opresyjny
władca. [14] [48] Jest to zwykle interpretowane jako
oznaczające albo zmuszanie wszystkich swoich poddanych do pracy
przymusowej [14], albo ucisk seksualny wszystkich swoich
poddanych. [14] Jako karę za okrucieństwo Gilgamesza,
bóg Anu tworzy dzikiego człowieka Enkidu. [49] Po
oswojeniu przez prostytutkę o imieniu Szamhat , Enkidu
udaje się do Uruk, by skonfrontować się z Gilgameszem. [44] Na
drugiej tabliczce dwaj mężczyźni zmagają się i chociaż
Gilgamesz ostatecznie wygrywa mecz,[44] jest pod takim wrażeniem
siły i uporu przeciwnika, że stają się bliskimi
przyjaciółmi. [44] We wcześniejszych tekstach
sumeryjskich Enkidu jest sługą Gilgamesza, [44] ale
w eposie o Gilgameszu są towarzyszami o równej
pozycji. [44]
Na tablicach od III do IV Gilgamesz i Enkidu podróżują
do Lasu Cedrowego, którego strzeże Humbaba (akkadyjska
nazwa Huwawy). [44] Bohaterowie przechodzą przez siedem
gór do Cedrowego Lasu, gdzie zaczynają ścinać drzewa. [50]
W obliczu Humbaby, Gilgamesz wpada w panikę i modli się
do Szamasza (wschodniosemicka nazwa Utu), [50] który
wydmuchuje osiem wiatrów w oczy Humbaby, oślepiając
go. [50] Humbaba błaga o litość, ale mimo to bohaterowie
odcinają mu głowę. [50] Tablica VI zaczyna się od
powrotu Gilgamesza do Uruk, [44], gdzie Isztar(akadyjskie
imię Inanny) przychodzi do niego i żąda, by został jej
małżonkiem. [44] [50] [51] Gilgamesz odrzuca
ją, twierdząc, że maltretowała wszystkich swoich dawnych
kochanków. [44] [50] [51]
W zemście Isztar udaje się do swojego ojca Anu i żąda,
by dał jej Byka Niebios [52] [53] [41], który
wysyła, by zaatakować Gilgamesza. [44] [52] [53] [41] Gilgamesz
i Enkidu zabijają Byka i ofiarowują jego serce
Szamaszowi. [54] [53] Kiedy Gilgamesz i Enkidu
odpoczywają, Isztar staje na murach Uruk i przeklina
Gilgamesza. [54] [55] Enkidu odrywa prawe udo Byka i
rzuca nim w twarz Isztar, [54] [55] mówiąc: „Gdybym
mógł położyć na tobie ręce, to powinienem ci to zrobić i
smagać wnętrzności po twojej stronie." [56][55] Isztar
zwołuje „karbowane kurtyzany, prostytutki i nierządnice” [54] i
nakazuje im opłakiwać Byka Niebios. [54] [55] Tymczasem
Gilgamesz świętuje porażkę Byka Niebios. [57] [55]
Tablica VII zaczyna się od Enkidu opowiadającego sen, w
którym widział Anu, Ea i Szamasza, którzy deklarują, że
Gilgamesz lub Enkidu muszą umrzeć jako kara za zabicie Byka
Niebios. [44] Wybierają Enkidu i Enkidu wkrótce
zachoruje. [44] Ma sen o Zaświatach, a potem
umiera. [44] Tablica VIII opisuje niepocieszony smutek
Gilgamesza po śmierci przyjaciela [44] [58] oraz
szczegóły pogrzebu Enkidu. [44] Tablice od IX do XI
opowiadają, jak Gilgamesz, kierowany żalem i strachem przed własną
śmiertelnością, pokonuje wielką odległość i pokonuje wiele
przeszkód, aby znaleźć dom Utnapisztima , jedynego
ocalałego zWielki Potop , który został nagrodzony przez bogów
nieśmiertelnością. [44] [58]
odróż do Utnapisztim obejmuje serię epizodycznych wyzwań, które
prawdopodobnie powstały jako główne niezależne przygody [58], ale
w eposie sprowadzają się do tego, co Joseph Eddy
Fontenrose nazywa „dość nieszkodliwymi
incydentami”. [58] Najpierw Gilgamesz spotyka i zabija
lwy na przełęczy. [58] Po dotarciu na
górę Maszu Gilgamesz spotyka człowieka-skorpiona i
jego żonę; [58] ich ciała błyszczą przerażającym
blaskiem, [58] ale kiedy Gilgamesz mówi im o swoim celu,
pozwalają mu przejść. [58] Gilgamesz wędruje przez
ciemność przez dwanaście dni, zanim w końcu wyjdzie na
światło.[58] Odnajduje piękny ogród nad morzem, w którym
spotyka Siduri , boską służebnicę . [58] Początkowo
próbuje uniemożliwić Gilgameszowi wejście do ogrodu, [58] ale
później próbuje przekonać go, by zaakceptował śmierć jako
nieuniknioną i nie podróżował poza wody. [58] Kiedy
Gilgamesz odmawia tego, kieruje go do Urshanabi ,
przewoźnika bogów, który przewozi Gilgamesza przez morze
do ojczyzny Utnapisztima. [58] Kiedy Gilgamesz w końcu
przybywa do domu Utnapisztima, Utnapisztim mówi Gilgameszowi, że
aby stać się nieśmiertelnym, musi przeciwstawić się
śnie. [44]Gilgamesz nie robi tego i zasypia na siedem dni bez
przebudzenia. [44]
Następnie Utnapisztim mówi mu, że nawet jeśli nie może uzyskać
nieśmiertelności, może przywrócić młodość za pomocą rośliny
o mocy odmładzania. [44] [29] Gilgamesz zabiera
roślinę, ale podczas pływania zostawia ją na brzegu, a wąż ją
kradnie, wyjaśniając, dlaczego węże mogą zrzucać
skórę . [44] [29] Przygnębiony stratą
Gilgamesz wraca do Uruk, [44] i pokazuje swoje miasto
przewoźnikowi Urshanabi. [44] W tym momencie epos
przestaje być spójną narracją. [44] [29] [59] Tablica
XII jest dodatkiem do sumeryjskiego poematu Gilgamesza, Enkidu i
ZaświatówOpisując utratę pikku i mikku . [44] [29] [59]
Powell zauważa, że początkowe wiersze Odysei wydają
się przypominać początkowe wiersze Eposu o
Gilgameszu . [48] Fabuła Odysei również
wykazuje wiele podobieństw do eposu o
Gilgameszu . [69] [70] Zarówno Gilgamesz, jak i
Odyseusz spotykają kobietę, która potrafi zamienić ludzi w
zwierzęta: Isztar (dla Gilgamesza) i Kirke (dla
Odyseusza). [69] W Odysei , Odyseusz oślepia
ogromnego Cyklopa o imieniu Polifem , [62] incydent,
który nosi podobieństwo do zabicia Humbaby przez Gilgamesza w
Eposie o Gilgameszu. [62] Zarówno Gilgamesz, jak i
Odyseusz odwiedzają Zaświaty [69] i oboje czują się
nieszczęśliwi, żyjąc w nieziemskim raju w obecności atrakcyjnej
kobiety: Siduri (dla Gilgamesza) i Kalipso (dla
Odyseusza). [69] Wreszcie obaj bohaterowie mają szansę na
nieśmiertelność, ale tęsknią za nią (Gilgamesz, gdy traci
roślinę, i Odyseusz, gdy opuszcza wyspę Kalipso). [69]
W zwoju z Qumran znanym jako Księga
Gigantów (ok. 100 pne) imiona Gilgamesza i Humbaby pojawiają
się jako dwaj przedpotopowi olbrzymy [71] [72] oddane
(w formie spółgłoskowej) jako glgmš i ḩwbbyš . Ten
sam tekst był później używany na Bliskim Wschodzie przez sekty
manichejskie , a arabska forma Gilgamish / Jiljamish przetrwała
jako imię demona według
egipskiego duchownego Al-Suyuti ( ok. 1500). [71]
https://en.wikipedia.org/wiki/Gilgamesh