Główny punkt obrazu
Każda scena powinna mieć swoją gwiazdę, która skupia wzrok oglądających. Reszta stanowi elementy drugoplanowe, wspomagające. Uwypuklenie najważniejszego elementu uzyskujemy przez:
- najmocniejszy kolor i kolor dopełniający
- największy kontrast kolorystyczny
- ludzie, zwierzęta i wytwory rąk ludzkich najbardziej przyciągają wzrok
- główna przestrzeń nie powinna być niczym zasłonięta, nawet w niewielkim stopniu
- nie może mieścić się na środku obrazu (złoty podział)
- elementy drugoplanowe powinny niejako wskazywać na element główny i prowadzić wzrok oglądającego ku niemu
- należy unikać rozrzucenia dominujących elementów w różnych miejscach obrazu, gdyż będą ze sobą konkurować i oglądający będzie biegał wzrokiem od jednego do drugiego i nie będzie wiedział na co patrzeć. Elementy takie należy połączyć w jedną grupę blisko siebie.
Dwa główne obiekty na obrazie
Obraz może zawierać dwa miejsca zainteresowania, lecz dobre ich skomponowanie wymaga dużego doświadczenia. Istnieje przy tym duże ryzyko błędu.
- nie może być jeden nad drugim
- jeden musi być większy od drugiego
- najlepiej umieścić je na przekątnej, w ostateczności na linii poziomej
Linie na obrazie
Wzrok oglądającego kieruje się wzdłuż najdłuższej i dominującej linii. Jeśli linia ta dochodzi do brzegu obrazu, wzrok wyjdzie poza obraz, a oglądający straci zainteresowanie. Jak tego uniknąć:
- zwierzęta i ludzie powinny być odwrócone i patrzeć w kierunku środka obrazu
- drogi, strumienie, rzeki i wszelkie linie nie powinny dochodzić do brzegu obrazu, wskazywać na brzeg
- jeśli linia dochodzi do brzegu należy jej zakończenie czymś zasłonić, zmienić jej kierunek, niejako złamać przebieg linii
Nie zaczynaj linii od rogu obrazu.
Jeśli nie wiadomo skąd zacząć bieg linii lepiej tradycyjnie zacząć od lewej do prawej lub od lewego górnego rogu, tak jak czytamy książkę.
Głębia obrazu
Staramy się uzyskać obraz trójwymiarowy na dwuwymiarowej powierzchni. Jak tego dokonać:
- obiekty powinny zachodzić na siebie
- atmosferyczna perspektywa – wraz z oddalaniem się elementy powinny być coraz jaśniejsze a ich barwy coraz zimniejsze. Wraz z przybliżaniem się elementy nabierają cieplejszych kolorów i stają się ciemniejsze.
- elementy dalsze powinny być mniejsze i mniej wyostrzone
- obraz powinien mieć przynajmniej 3 plany: najbliższy, średni i najdalszy
- perspektywa linearna
- elementy bliższe powinny być kontrastowe, dalsze coraz mniejszy kontrast
Na pierwszym planie dobrze jest stworzyć miejsce odpoczynku dla wzroku, jasne i puste.
Wskazówki kolorystyczne:
- zamiast mieszać farby na palecie, niech mieszają się w oku oglądającego. Jeśli użyjemy 3 kolory jako fakturę dla jakiegoś elementu to świetnie wygląda jeśli, patrząc z dystansu, utworzą one razem inny odcień.
- Powinno być nie więcej niż 3 kolory w jednym elemencie. Nie powinno się mieszać razem więcej niż 3 kolory.
- aby obraz był zharmonizowany warto powtarzać te same kolory w różnych miejscach. Obraz wygląda nienaturalnie jeśli jakiś element jest namalowany jednym kolorem, który nie powtarza się nigdzie na obrazie.
- nie powinno się używać tego samego koloru w tle co na pierwszym planie, gdyż będzie to wyglądało tak jakby w pierwszym planie były dziury
- kolory zimne i ciepłe wzmacniają się jeśli sąsiadują ze sobą
- kolory zimne oddalają, a ciepłe przybliżają
- farba nałożona grubo sprawia wrażenie że kolor jest jaśniejszy
- w obrazie nie ma możliwości użycia tylu tonów kolorystycznych jak w naturze. Dlatego aby uzyskać mocno nasłonecznione miejsca trzeba wykorzystać kontrast czyli znacznie przyciemnić miejsca sąsiadujące.
Kompozycja decyduje o tym, czy widz zatrzyma się aby popatrzeć na obraz czy też szybko odejdzie. Zasady kompozycji odnoszą się nie tylko do malarstwa czy rysunku lecz do wszelkich obrazów wizualnych jak grafika komputerowa, fotografia, kreskówka czy film.
Podstawowe zasady kompozycji
- element, który skupia wzrok – każdy obraz powinien skupiać wzrok oglądającego na ważnym elemencie. W przeciwnym razie obraz jest nudny i traci znaczenie. Oglądający właściwie nie wie czemu ten obraz służy i po co ma go oglądać.
- struktura – uporządkowanie elementów na obrazie. Główna zasada mówi, że jakakolwiek struktura jest lepsza od żadnej. Pozornie wydaje się, że uporządkowane elementy wyglądają nudno, lecz elementy ułożone przypadkowo wyglądają jeszcze gorzej i są nieprzyjemne dla oka.
- równowaga – obraz powinien być zrównoważony tak aby oglądający nie miał wrażenia, że za chwilę spadnie ze ściany, przesunie się na jedną stronę, jakby pozornie przeważy. Oglądający podświadomie czuje pewne zagrożenie, stres i niepokój, które sprawi, że szybko odejdzie.
- ograniczona ilość – ilość ważnych elementów w obrazie powinna być ograniczona do 1, najwyżej 3. Większa ilość powoduje chaos w obrazie i oglądający i tak nie wie na co patrzeć i jego wzrok się męczy przeskakując z jednego elementu na drugi. Jeśli głównych elementów jest więcej niż jeden, tak czy owak powinny być uszeregowane pod względem ważności. Jeden element musi być zawsze najważniejszy i odpowiednio podkreślony, pozostałe mają trochę mniejszą wagę i są mniej podkreślone (mniejsze, mniej jasne, mniej kontrastowe, mniej rzucające się w oczy).
- naturalne metody skupienia uwagi
- wysoki kontrast
- duże nasycenie koloru
- wyostrzenie i rozmycie
- ruch
- twarze lub postacie ludzi lub zwierząt
- elementy dobrze znane
- sztuczne metody skupienia uwagi
- linie wskazujące na ten element – mogą to być widoczne linie, szpaler drzew wiodący w tym kierunku, światło i inne
- ramy – otoczenie elementu czymś co służy jako widoczna rama
- geometria – figury geometryczne jak koła, kwadraty, trójkąty naturalnie przyciągają wzrok
- trójpodział
- złoty podział
- piramida
- symetria
Stanowi uproszczenie zasady złotego podziału. W skrócie ważne elementy powinny znaleźć się w jednym z przecięć linii oraz wzdłuż linii. Korzystne jest również zrównoważenie elementu znajdującego się w jednym z punktów przecięcia, przez element znajdujący się w punkcie przecięcia po przekątnej.
Złoty podział – złota spirala
Jest to zasada znacznie trudniejsza do zastosowania. Generalnie dobrze jest aby główny punkt zaintresowania znajdował się w miejscu ogniskowania się spirali. Główna linia powinna przechodzić wraz ze spiralą. Jeśli chcemy podzielić obraz na 2 części, nigdy nie powinny być one równe. Należy tu stosować złoty podział.
Jeśli spłaszczymy spiralę w pionie lub w poziomie, zostaje ona nadal spiralą i stosunek wielkości się nie zmienia.
Piramida
Struktura piramidy bardzo dobrze nadaje się do przedstawiania postaci lub pojedyńczych elementów.
Symetria
Symetria czyli podział symetryczny. Bardzo dobrze sprawdza się w architekturze. W obrazach zasada ta przeczy zasadzie złotego podziału, mówiącego, że nie powinno być 2 takich samych rzeczy, czy takich samych wielkości.
Zrównoważenie obrazu
Pozorny ciężar elementów na obrazie powinien być na tyle równomiernie rozłożony aby nie stwarzać wrażenia, że coś spadnie, przeważy. Nierównomierne rozłożenie wywołuje wrażenie, że obraz spadnie ze ściany i wzbudza u oglądającego nieprzyjemny niepokój.
Wrażenie ciężaru wywołuje:
- wielkość
- wysoki kontrast
- nasycenie koloru
- twarze
- postacie
Wydaje się, że piękno jest sprawą subiektywną i każdy ma inny gust. Jednak mózg ludzki uznaje za piękne i harmonijne to co zgadza się z matematycznymi zasadami działania przyrody. Dlatego warto poznać i stosować zasady kompozycji odkryte przez dawnych mistrzów.
Rozplanowania kształtów na obrazie:
- złoty podział odkryty przez starożytnych Greków, którzy uznali, że idealny prostokąt ma proporcje 1:1.62. Prostokąt ten dzielimy na dwa mniejsze wg tej proporcji, następnie dzielimy kolejny prostokąt i tak dalej. Jeśli poprowadzimy linię wzdłuż punktów styczności prostokątów w środku, linia przypomina muszlę ślimaka (spirala logarytniczna). Najważniejsza część obrazu, powinna znaleźć się mniej więcej w miejscu gdzie ślimak się zwija. Cała przyroda zbudowana jest według zasad matematycznych i dlatego scena zbudowana według tych przyrodniczych zasad wydaje się nam ładna, harmonijna, uspokaja i daje poczucie porządku. Złoty podział działa także jeśli ślimak zostanie ściągnięty lub rozciągnięty w pionie lub w poziomie. Muszlę ślimaka możemy dopasować do całego obrazu jak również do poszczególnych jego części.
- zasada trójpodziału – jeśli podzielimy prostokąt na trzy pionowo i poziomo, to najważniejsze elementy obrazu powinny znajdować się mniej więcej wzdłuż tych linii lub w punktach przecięcia. Podział na 3 jest umowny. Scenę można podzielić na 4 lub 5 z takim samym skutkiem.
- zasada przekątnej stosowana głównie w malarstwie barokowym. Główne elementy obrazu powinny przebiegać wzdłuż przekątnej oraz według dwu lub jednej linii prostopadłej do przekątnej i idącej do przeciwległych rogów.
Zróżnicowanie elementów
Podoba nam się pozorna przypadkowość, nierównomierność, tak jak naturalnie w przyrodzie.
Wynika z tego kolejna zasada, że wszystkie elementy powinny się od siebie różnić. Dotyczy ona zarówno elementów jak i odstępów między nimi. Obraz wygląda źle jeśli powtarzają się dwa lub więcej takich samych elementów (kształt, kolor, wielkość) lub jeśli odstępy między nimi są równe. Na przykład jeśli korona jednego drzewa ma kształt okrągły, to sąsiednie drzewo powinno mieć koronę w kształcie trójkąta lub prostokąta.
Praktycznie wszystko na obrazie powinno być zróżnicowane co do kształtu, wysokości, szerokości, odstępów.
- unikaj duplikatów – jeśli na obrazie są dwa takie same kształty, linie, wielkości, będą one ze sobą konkurować
- unikaj parzystych liczb – grupa powinna składać się z nieparzystej liczby elementów. Jeśli malujemy parę osób lub zwierząt to powinny one różnić się wielkością, kształtem, ustawieniem, pozą, wzrostem, nachyleniem ciała itp.
- unikaj linii równoległych – np. jeśli osoby się nachylają to nie powinny się nachylać pod tym samym kątem
- unikaj prostych linii, chyba że są krótkie. Lepsze są łuki.
- unikaj prostych form geometrycznych. Jeśli taka forma musi występować, należy ją czymś złamać. Np. inny kształt powinien zachodzić na niego lub zasłaniać fragment.
- unikaj dzielenia obrazu na 2 równe części pionowo lub poziomo
- unikaj kształtu X
Elementy występujące na obrazie oraz kontrastujące kolory tworzą pewne linie, które wyznaczają kierunek patrzenia.
Najlepszy efekt uzyskuje się jeśli linie niejako wskazują na najważniejszy element obrazu. Warto tak rozplanować elementy drugoplanowe, elementy tła, aby ich linie zbiegały się w kierunku najważniejszego elementu, niejako go wskazując. Linie te mogą tworzyć gwiazdę o ramionach zbiegających się w najważniejszym miejscu. Mogą też tworzyć rodzaj drobi biegnącej ku głównemu elementowi.
Linie te nie powinny być zbyt oczywiste dla oglądającego. Dlatego warto je przerywać lub tworzyć delikatne przeszkody. Będzie to również spowalniało przesuwanie się wzroku, który nie powinien przesuwać się za szybko, bo oglądający obejrzy co ma obejrzeć i odejdzie.
Oko najpierw pobiegnie wzdłuż najdłuższej linii.
Linie te nie powinny pozwolić aby wzrok oglądającego wyszedł z obrazu. Dlatego nie powinny dochodzić do brzegów obrazu. Jeśli jednak muszą dochodzić do brzegów, trzeba czymś zasłonić wyjście.
Na przykład jeśli droga biegnie w kierunku brzegu obrazu, warto na końcu zakryć ją krzaczkiem, cieniem lub jakimś elementem prostopadłym, przecinającym, który zatrzyma jej bieg.
Podobnie jest z liniami zbiegu perspektywy. Jeśli wypadają poza obrazem, trzeba je jakoś ukryć, aby nie wyciągnęły wzroku poza obraz.
Elementy które się poruszają lub mogą się poruszać będą przyciągać wzrok w kierunku ruchu:
- unikaj zaczynania ruchu od rogu obrazu
- linie zakrzywione wprowadzają więcej ruchu i życia, podobnie działają gradienty
- lepszy jest ruch po przekątnej, gdyż nie przebiega równolegle do brzegów obrazu, co tworzy nudne wrażenie. Linie powinny być różne, także poziome i pionowe.
Przyjęło się stosować kompozycję asymetryczną, jako żywszą, bardziej interesującą i tak linia horyzontu nie powinna przecinać kadru na pół. Staramy się unikać pionowych, poziomych czy skośnych linii, odcinających ostro część zdjęcia. Każdy Fotograf, nawet ten początkujący powinien słyszeć o mocnych punktach obrazu.
Mowa o punktach przecięcia się pewnych linii w kadrze.
Istnieją trzy takie podziały.
Jeden z nich zakłada przecięcie obrazu czterema liniami, dwiema pionowymi i dwiema poziomymi (rys.1). Zdjęcie mamy podzielone na trzy równe części zarówno w pionie jak i w poziomie.
Podział, tak zwany "złoty" przewiduje podobnie jak poprzednio również cztery linie, z tym, że odcinki podziału nie są równe (rys.2). Mniejsza część odcinka ma się do większej, jak większa do całości. Liczbowo można to przestawić jako 3:5; 5:8; 8:13 itd.
Trzeci sposób polega na podziale prostokątnego kadru przekątną, i poprowadzeniu od niej dwóch prostych prostopadłych do pozostałych wierzchołków (rys.3).
Mocne punkty obrazu te powstały jeszcze zanim narodziła się fotografia.
Już malarze umieszczali ważniejsze elementy w tychże miejscach.
Trudno powiedzieć czy to oczy obserwatora automatycznie biegną do tych punktów i dlatego autorzy zarówno obrazów czy rysunków, jak i fotografowie wykorzystują je do uwypuklenia pewnych przedmiotów czy to widz przyzwyczaił się prze lata do takiej właśnie formy wskazania zasadniczego przedmiotu kadru.
rys. 1
rys. 2
rys. 3
Umieszczenie obiektu w jednym z tych punktów gwarantuje nam rozpoznanie przez obserwatora głównego motywu naszego obrazu.
Trzeba jednak pamiętać, że wykorzystujemy tylko jeden punkt, umieszczenie większej liczby przedmiotów na wszystkich przecięciach powoduje, że ktoś kto ogląda nasze dzieło błądzi wzrokiem od jednego punktu do drugiego nie wiedząc co wybrać.
Oczywiście nie musimy malować na matówce naszego aparatu wspomnianych wyżej miejsc, wystarczy jeśli mniej więcej zapamiętamy gdzie się one znajdują.
Otóż zasadę złotego podziału zastosować można na wiele sposobów. Począwszy od wymiarów tworzonego obrazu – stosunku długości jego boków – przez zaplanowanie rozmieszczenia elementów dzieła, kończąc na proporcjach w każdym przedstawionym elemencie. Wśród artystów, którzy próbowali tego rozwiązania, najbardziej znanym jest geniusz doby renesansu, Leonardo da Vinci. Ten wielki eksperymentator zastosował zasadę złotego podziału w swoim najsłynniejszym dziele – portrecie genueńskiej damy, Giocondy, zwanej też Moną Lisą. Proporcje ciała i twarzy ukazanej kobiety podyktowane są liczbą fi. Inny artysta renesansowy, Sandro Botticelli, oparł na złotej proporcji swój obraz „Narodziny Wenus”, podporządkowując jej wymiary dzieła, kompozycję i budowę ciała bogini. Także późniejsi artyści inspirowali się boską proporcją — wielki ekscentryk Salvador Dali według jej zasad namalował Ostatnią Wieczerzę.
Ten starożytny kanon wprowadzają w swoje dzieła nawet
współcześni projektanci, tworzący grafikę użytkową. Spójrzmy na logo
firmy Apple:
Jabłko zaprojektowano przy użyciu sześciu różnych
okręgów, na powyższej ilustracji zaznaczyliśmy dwa z nich. Stosunki ich
promieni wynoszą… 1.618.
Złoty podział możemy wykorzystać nie tylko do
tworzenia obrazów i grafik, ale także do projektowania layoutów, o czym
przekonamy się w dalszej części artykułu.
Trójpodział — Zasada trójpodziału
polega na przecięciu pola obrazu siatką złożoną z dwóch linii pionowych i
dwóch linii poziomych, tak, by uzyskać dziewięć jednakowych
prostokątów. Kanon ten został po raz pierwszy opisany w 1797
roku przez brytyjskiego artystę, antykwariusza i teoretyka sztuki Johna
Thomasa Smitha. Dzięki zastosowaniu trójpodziału dominanta danego
obrazu zostaje przesunięta w stronę przecięcia dwóch linii siatki (są to
tak zwane mocne punkty), dzięki czemu uzyskujemy kompozycję dużo
ciekawszą niż w przypadku umieszczenia dominanty pośrodku obrazu. Zasada
ta jest stosowana szczególnie często w fotografii.
Zobaczmy, jak artyści stosowali tę zasadę w swoich dziełach, na przykładach obrazów Johna Constable’a i Edwarda Hoppera.
Najważniejsze obiekty w obrazie przesunięte są w
strefę między lewą krawędzią a pierwszą (patrząc od lewej strony)
pionową linią siatki trójpodziału. W tym miejscu między górną a dolną
linią wkomponowano przedstawienie ruin, a szczyt i podnóże budowli po
prawej niemal dokładnie pokrywają się z mocnymi punktami. Kolejny
pionowy obszar wyznaczony przez dwie linie siatki ukazuje widok niemal
sielankowy, zaś część najbardziej z prawej ma zupełnie inny nastrój –
kolory są tutaj ciemniejsze, kontrasty światła i cienia większe,
krajobraz wydaje się nieprzyjazny.
W tym dziele najważniejsze miejsce obrazu –
przedstawienie kobiety i mężczyzny – rozłożono niemal symetrycznie wokół
prawej linii siatki. Torsy, głowy, ręce postaci umieszczono w
przestrzeni między mocnymi punktami leżącymi na tej linii. Druga pionowa
linia siatki, znajdująca się z lewej strony obrazu, przecina na pół
namalowane drzwi.
Zasada nieparzystości — jej
założeniem jest przekonanie, iż nieparzysta liczba obiektów w obrazie
jest przyjemniejsza dla oka i sprawia bardziej harmonijne wrażenie. W
przypadku umieszczenia jako dominanty jednego z elementów, najlepiej
otoczyć go parzystą liczbą obiektów dodatkowych, by dzięki temu uzyskać
nieparzystą liczbę wszystkich elementów w dziele.
Kanon ten pojawił się dopiero w sztuce współczesnej i fotografii.
Gestalt — (niem. forma, kształt w percepcji wzrokowej) to powstała w latach dwudziestych XX
wieku teoria łącząca koncepcje psychologiczne, filozoficzne i
estetyczne. Najczęściej terminu tego używa się w odniesieniu do jednej z
form psychoterapii, nas jednak interesuje jego znaczenie estetyczne,
opracowane w publikacjach Rudolfa Arnheima dotyczących psychologii
widzenia i odbioru dzieł sztuki.
Gestalt mówi o tym, jak ludzkie oko odbiera relacje
między poszczególnymi częściami obrazu a jego całością. Teoria ta głosi,
iż umysł dąży do uproszczenia skomplikowanego, otaczającego nas świata,
dlatego zawsze wyszukuje najprostsze rozwiązania napotkanych problemów.
W sferze odbioru informacji wzrokowych przekłada się to na segregowanie
i łączenie w grupy podobnych do siebie form, podpowiadanie brakujących
elementów na podstawie wcześniejszego doświadczenia i podążanie wzrokiem
we wskazanym kierunku.
1. Elementy obrazu
traktowane są jako obiekty (na których należy skupić uwagę) lub jako tło
(które są pomijane w odbiorze przez widza).
2. W przypadku obrazu dwuelementowego, ten mniejszy traktowany jest jako obiekt, a większy jako tło.
3. Obiekty podobne do siebie (kształtem, kolorem) są traktowane jako powiązane ze sobą.
4. Obiekty które są
połączone ze sobą w sposób wizualny (np. linią, strzałką) traktowane są
jako powiązane ze sobą, nawet jeżeli nie są do siebie podobne.
5. Obiekty umieszczone na jednej linii lub krzywej są traktowane jako powiązane ze sobą.
6. Wzrok doszukuje się w
nowych obrazach znanych mu rozwiązań, dlatego umysł będzie dopowiadał
brakujące elementy na podstawie doświadczenia.
7. Obiekty ułożone blisko siebie traktowane są jako powiązane ze sobą.
8. Obiekty poruszające się w tym samym kierunku traktowane są jako powiązane.
9. Umysł preferuje symetrię.
10. Obiekty równoległe do siebie są traktowane jako powiązane.
11. Obiekty umieszczone w zamkniętym polu są traktowane jako powiązane ze sobą.
12. Dominanta jako pierwsza przyciąga wzrok odbiorcy dzieła.
13. Umysł odbiera skomplikowany obraz w najprostszy z możliwych sposobów.
Zasady Gestalt są szczególnie istotne we współczesnym
projektowaniu graficznym, bowiem stosowanie się do nich pozwala na
tworzenie form bardzo czytelnych i harmonijnych przy jednoczesnym
uproszczeniu kształtów i ograniczeniu kolorów.
https://www.fotopolis.pl/warsztat/porady-fotograficzne/645-kadrowanie-i-kompozycja-obrazu-przewodnik
http://blog.psboy.pl/2013/12/kompozycja-w-grafice-malarstwie/
http://obrazy.tematnatopie.pl/kompozycja-w-malarstwie/
http://obrazy.tematnatopie.pl/kompozycja-obrazu/
http://obrazy.tematnatopie.pl/zasady-kompozycji-w-malarstwie/