Trzy lata temu opublikowałem entuzjastyczny tekst
o świetnych wynikach
międzynarodowego badania umiejętności uczniów PISA 2012. Po rekordowym
skoku
przyszedł jednak rekordowy spadek — największy w Europie (nie licząc
Turcji). W efekcie w perspektywie wieloletniej okazuje się, że
umiejętności polskich
uczniów mają charakter stagnacyjny.
W okresie 2012-2015 polscy uczniowie spadli z pozycji 12 na pozycję 19. Co ważniejsze, jako że pierwszą dziesiątkę rankingu
zajmują głównie kraje azjatyckie, więc spadek dotyczył głównie kręgu
europejskiego. W 2012 Polska była na 3 miejscu w Europie, w 2015 spadła na
miejsce 10. Wyprzedziły nas Niemcy, a Rosja już depcze po piętach. O ile bowiem
polskie wyniki w perspektywie wieloletniej są stagnacyjne, o tyle Rosja w każdym
kolejnym badaniu wyraźnie zwiększa swoje notowania. Jeśli obecny trend się
utrzyma to już w kolejnym badaniu PISA rosyjscy uczniowie mogą przewyższyć
polskich.
W najnowszym badaniu biali Amerykanie po raz pierwszy osiągnęli lepsze rezultaty aniżeli azjatyccy Amerykanie
Trudno powiedzieć na ile wyniki PISA związane są z panującym w danym kraju
modelem edukacji a na ile z bardziej ogólnym klimatem kulturowym. Jeśli jednak
chcemy wierzyć, że wyniki te są uzależnione od systemu edukacji to należy przede
wszystkim zainteresować się tymi krajami, które w perspektywie wieloletniej
wykazują stałą tendencję wzrostową. W ubiegłym roku wskazywałem, że ludzie
zajmujący się edukacją w Polsce poszli w zupełnie zadziwiającym kierunku
fascynacji modelem fińskiej edukacji. Było to o tyle kuriozalne, że moda na
fiński system rozpleniła się w Polsce akurat wtedy, kiedy wyniki polskich szkół
niemal zrównały się z fińskimi i kiedy zachód już zrozumiał, że dawna fińska gwiazda to
już przeszłość. Economist o fińskim systemie pisał wówczas pod wymownym tytułem
Finn-ished.
Fiński model edukacji cechuje się tym m.in. że wykazuje stałą tendencję spadkową
wyników. O fenomenie tej irracjonalnej mody pisałem w tekście Fiński
cud edukacyjny i inne mity bezstresowego kształcenia.
Tendencja fińska
W badaniu PISA jest bardzo niewiele krajów, które wykazują stałą tendencję
wzrostową. W Europie są to jedynie trzy kraje: Rosja, Hiszpania i Czarnogóra.
Niemniej jednak jedynie Rosja wykazuje naprawdę duże postępy. Od ostatniego
badania skoczyła z pozycji 38 na 28, osiągając wynik średniej krajów
rozwiniętych OECD i wyprzedzając już Hiszpanię czy USA. Żaden kraj europejski
nie zanotował takiego wzrostu jak Rosja, która, jak wspomniałem, w kolejnym
badaniu może już co najmniej dogonić Polskę, jako że większość krajów pomiędzy
nami wykazuje tendencję spadkową. Warto też dodać, że w przeciwieństwie do
Rosji, żaden kraj azjatycki nie zdołał utrzymać stałej tendencji wzrostowej
wyników.
Tendencja rosyjska
Nie chcę sugerować, by naśladować rosyjski system edukacji, lecz z pewnością
warto zostawić na boku różne uprzedzenia, by choćby przyjrzeć się systemowi,
który najdynamiczniej poprawia wyniki swoich uczniów.
Porównanie tendencji polskiej i rosyjskiej w poszczególnych dziedzinach badania PISA
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz