Maciej Piotr Synak


Od mniej więcej dwóch lat zauważam, że ktoś bez mojej wiedzy usuwa z bloga zdjęcia, całe posty lub ingeruje w tekst, może to prowadzić do wypaczenia sensu tego co napisałem lub uniemożliwiać zrozumienie treści, uwagę zamieszczam w styczniu 2024 roku.

poniedziałek, 18 października 2021

Polska pod wodą 47

 

W nawiązaniu do poprzedniego posta: Polska pod wodą 13 oraz Polska pod wodą 19.

Mapy pokazują jak wyglądałoby polskie wybrzeże i szerzej Pomorze, gdyby podnieść poziom wody o 47 m.

(dopisać komentarz)

























https://maciejsynak.blogspot.com/2021/10/polska-pod-woda.html

https://maciejsynak.blogspot.com/2021/10/polska-pod-woda-19.html

https://www.floodmap.net/




Polska pod wodą 19

 

W nawiązaniu do poprzedniego posta: Polska pod wodą 13

Mapy pokazują jak wyglądałoby polskie wybrzeże i szerzej Pomorze, gdyby podnieść poziom wody o 19m.

(dopisać komentarz)





























https://www.floodmap.net/





Polska pod wodą 13

Mapy pokazują jak wyglądałoby polskie wybrzeże i szerzej Pomorze, gdyby podnieść poziom wody o 13m.

(dopisać komentarz)



Szczecin - Koszalin


Ujście Łeby do morza - ujęcie powyżej Lęborka



Rzeka Łeba za Lęborkiem 


Widok od Łeby do Gdyni


Wybrzeże w okolicach Sasina



Wierzchucino - Żarnowiec



Żarnowiec - Reda


Gdańsk



Okolice Fromborka



Wzgórze Św. Wojciecha pod Gdańskiem



Gdynia


Dzierzgoń i Pasłęk z dostępem do morza


Pruszcz Gdański - kościół


Tczew 


Nogat i Wisła


Kwidzyn


Malbork


Szerszy widok na ujście Wisły i Żuławy 








https://www.floodmap.net/



sobota, 16 października 2021

Janina - miasto w Grecji


Tak sobie myślę, że może maska Phersu może też oznaczać osobę opętaną.

Tak jak wizerunki diabłów na kartach starych ksiąg - albo zamaskowane postaci w tradycji ludowej.















26 luty 2020

Ioannina: obyczaj Jamali i siedemdziesiąt ogni


Siedemdziesiąt dużych ognisk zostanie rozpalonych w dzielnicach miasta Ioannina, ponieważ noc karnawałowa tradycyjnie ma moc ognia. Zgodnie ze zwyczajem „Jamali” w dzielnicach miasta organizowany jest nocny festiwal, aż do świtu poniedziałku zapustowego





Stowarzyszenia kulturalne we współpracy z Centrum Kultury rozpoczęły już przygotowania, dbając o drewno, piasek i wino.

Duże pnie drzew i kłody są umieszczane w centrum każdego sąsiedztwa w kręgu drobnego piasku i średnicy co najmniej 6 metrów.

Ogniska rozpalane są zaraz po zachodzie słońca, po wieczorze karnawałowej niedzieli.

Zabawa zaczyna się od klarnetu, tańca, ale także gorącej zupy fasolowej. Tsipouro płynie obficie dla wszystkich, a firmom nie brakuje dokuczliwych i pomysłowych sztuczek.

Zwyczaj pochodzi z odległej przeszłości o szczególnej symbolice. Jest to rytuał oczyszczenia, oparty na przekonaniu, że ogień ma moc odpędzania zła.

Z biegiem czasu i w zależności od warunków i wymagań każdego sezonu ma swoją własną symbolikę.

W czasie okupacji tureckiej mieszkańcy Giannio otrzymywali specjalne pozwolenie od władz miejskich na wykonanie obyczaju, a taniec wokół ognia wzbudzał w niewolnikach pragnienie wolności.

Karnawał w Arta i Prewezie

W Arta od 38 lat ton zabawy na Karnawale nadaje Karnawał Kobiet.

W piątek 8 marca o godzinie 19:00 wskrzesi zwyczaj „Bandidów”, który pochodzi z odległego 1449 roku, kiedy Arta wpadła w ręce Osmanów, a przedstawiciel sułtana w Salonikach przyjął prośbę Artynie przebierają się w Halloween.

Według źródeł ludowych „Bandydzi” byli facetami tamtych czasów, którzy wyszli na ulice w Halloween w nieładzie, w spodniach przepasanych chustką i dokuczali każdemu, kogo spotkali.

Zwyczaj ten wskrzesi Stowarzyszenie Muzykologiczne „O Skoufas” na deptaku o tej samej nazwie.

W sobotę 9 marca i niedzielę Karnawału w Arta odbędą się zajęcia twórcze dla dzieci, takie jak Malowanie Twarzy i budowle karnawałowe na Narodowym Placu Oporu, pokazy tańca, ale także poszukiwanie zaginionych skarbów.

W sobotę rano na deptaku Skoufa ożywią się także „Karuzele Stowarzyszeń Kulturalnych”.

Wreszcie w Prewezie stowarzyszenie kulturalne Komitet Karnawałowy obiecuje karnawałowy szał dla mieszkańców i gości.

(Źródło informacji: ΑΠΕ - ΜΠΕ)



Ιωάννινα: Το έθιμο της Τζαμάλας και οι εβδομήντα φωτιές

Στις γειτονιές της πόλης των Ιωαννίνων θα ανάψουν εβδομήντα μεγάλες φωτιές, γιατί η νύχτα της Αποκριάς, παραδοσιακά, έχει τη δύναμη της φωτιάς. Με το έθιμο της «Τζαμάλας» στήνεται ένα ολονύχτιο πανηγύρι στις γειτονιές της πόλης, μέχρι το ξημέρωμα της Καθαράς Δευτέρας

Στις γειτονιές της πόλης των Ιωαννίνων θα ανάψουν εβδομήντα μεγάλες φωτιές, γιατί η νύχτα της Αποκριάς, παραδοσιακά, έχει τη δύναμη της φωτιάς. Με το έθιμο της Τζαμάλας στήνεται ένα ολονύχτιο πανηγύρι στις γειτονιές της πόλης, μέχρι το ξημέρωμα της Καθαράς Δευτέρας.  

Οι πολιτιστικοί σύλλογοι, σε συνεργασία με το Πνευματικό Κέντρο, έχουν ήδη αρχίσει τις ετοιμασίες, φροντίζουν για τα ξύλα, την άμμο και το κρασί.

Μεγάλοι κορμοί δέντρων και κούτσουρα τοποθετούνται στο κέντρο της κάθε γειτονιάς μέσα σε κύκλο από ψιλή άμμο και διάμετρο τουλάχιστον 6 μέτρων.

Οι φωτιές ανάβουν μόλις δύσει ο ήλιος, μετά τον εσπερινό της Κυριακής της Αποκριάς.

Το γλέντι αρχίζει με κλαρίνα, χορούς, αλλά και ζεστή φασολάδα. Το τσίπουρο ρέει άφθονο και για όλους, ενώ από τις παρέες δεν λείπουν τα πειράγματα και οι ευρηματικές ατάκες.

Το έθιμο έρχεται από το μακρινό παρελθόν με ιδιαίτερους συμβολισμούς. Αποτελεί μια ιεροτελεστία εξαγνισμού, στηρίζεται στην πίστη ότι η φωτιά έχει την δύναμη να διώχνει το κακό.

Μέσα στο χρόνο, και ανάλογα με τις συνθήκες και τα ζητούμενα της κάθε εποχής, έχει το δικό της συμβολισμό.

Επί Τουρκοκρατίας οι Γιαννιώτες έπαιρναν ειδική άδεια από τη διοίκηση της πόλης για την τέλεση του εθίμου, και ο χορός γύρω από τη φωτιά έβγαζε τον πόθο των σκλαβωμένων για τη λευτεριά.

Η Αποκριά στην Άρτα και στην Πρέβεζα

Στην Άρτα, επί 38 χρόνια, τον τόνο της διασκέδασης την Αποκριά δίνει το Καρναβάλι Γυναικών.

Την Παρασκευή 8 Μαρτίου, στις 7 το απόγευμα, θα αναβιώσει των έθιμο των «Μπαντίδων», που έρχεται από το μακρινό 1449, τότε που ή Άρτα έπεσε στα χέρια των Οθωμανών και ο αντιπρόσωπος του σουλτάνου στη Θεσσαλονίκη έκανε δεκτό το αίτημα των Αρτινών να μασκαρεύονται στις Απόκριες.

Σύμφωνα με λαογραφικές πηγές, οι «Μπαντίδες» ήταν οι μάγκες της εποχής, που την Αποκριά έβγαιναν στους δρόμους ατημέλητοι, με παντελόνια ζωσμένα με ένα μαντίλι, και έκαναν πειράγματα σε όποιον συναντούσαν.

Το έθιμο θα αναβιώσει ο Μουσικοφιλολογικός Σύλλογος «Ο Σκουφάς», στον ομώνυμο πεζόδρομο.

Το Σάββατο 9 Μαρτίου και την Κυριακή της Αποκριάς στην Άρτα θα γίνουν δημιουργικές δραστηριότητες για παιδιά, όπως Face Painting και αποκριάτικες κατασκευές στην πλατεία Εθνικής Αντίστασης, χορευτικές επιδείξεις, αλλά και το κυνήγι χαμένου θησαυρού.

Το πρωί του Σαββάτου, επίσης, θα αναβιώσουν τα «Γαϊτανάκια Πολιτιστικών Συλλόγων» στον πεζόδρομο της Σκουφά.

Τέλος, στην Πρέβεζα ο πολιτιστικός σύλλογος Καρναβαλικό Κομιτάτο υπόσχεται αποκριάτικο ξεφάντωμα για ντόπιους και επισκέπτες.








https://maciejsynak.blogspot.com/2017/06/diaby-kroliki.html
https://maciejsynak.blogspot.com/2017/12/rozprzestrzenianie-sie-cywilizacji.html



Kapliczki MWKZ

 

30 października 2020


Małopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków


bardzo dziękuję za wszelkie zdjęcia i uzupełnienia dotyczące tego typu słupowych kapliczek. To jest temat fascynujący, posiadający liczne opracowania omawiający zjawisko w różnych aspektach: czysto kulturowych, historycznych, formalno-stylistycznych... Tak czy owak jedno wiemy z pewnością: miejsce lokalizacji NIGDY nie było przypadkowe. ZAWSZE było szczególne związane czy to z działem własnościowym (jak wiele kapliczek na np. Żywiecczyźnie), ważnym wydarzeniem, pochówkiem, miejscem zbrodni. Są też kapliczki, wyglądające niepozornie, współcześnie, ale pradawna, ustna opowieść cofa nas do czasów praktyk... przedchrześcijańskich (!) jak w przypadku niepozornej kapliczki na górze w Kryspinowie, gdzie jeszcze w latach 1950-tych na Wielkanoc utrwaliła się tradycja rzucania obok kapliczki obwarzanków. Inna z kolei z Matką Boską nieustającej pomocy kapliczka w tejże miejscowości stoi.. w prywatnym ogrodzie, choć pół wieku temu była usytuowana pośrodku cmentarza cholerycznego. Jednym z fascynujących wątków, poruszonych onegdaj na tej stronie są ZNAKI wykonywane na słupach, których znaczenia już nie rozumiemy, nie wiemy dlaczego je wykonywano, ale musiały być niezwykle istotne. Wiele z nich zinwentaryzował Antoni Łapajerski. A tu ślady wykonane, zresztą w różnym czasie na słupie kapliczki cmentarza cholerycznego w Kryspinowie..























Notatka za 2 lata

 

Sprawdziłem pobieżnie swoje notatki nieopublikowane.


2021 rok do dzisiaj:

- dotyczące ubeków na ulicy - 45 notatek

- dotyczące opętanych - 24

- dot. śnienia - 8



2020 rok:

- dotyczące ubeków na ulicy - 25 

- dotyczące opętanych - 25

- dot. śnienia - 16



Nie zawsze robię notatkę jak coś się dzieje, czasami jest tego za dużo w krótkim okresie czasu, czasami rzeczy są mało konkretne i wtedy też nie zapisuję. Czasami zapomnę. Więc generalnie jest tego więcej.

Ubecy najczęściej nachodzą mnie w pobliżu dużego sklepu - w strefie przed wejściem, czasami w strefie za drzwiami i za wyjściem. Potem najczęściej: na ostatniej prostej do domu, narożniki budynków, główny plac miasta, przejścia dla pieszych, u lekarza, mniejszy duży sklep, utarte szlaki.


Spotkanie samych ubeków na ulicy - statystycznie wypada raz w tygodniu, a praktycznie - każde wyjście z domu obarczone jest ryzykiem.


2019 rok - jeszcze nie miałem zwyczaju wszystkiego notować.





młody walęsa prawy pl 2016






Marzyciel i fantasta jak tata – Jarosław Wałęsa chce wszystkich postawić przed Trybunał Stanu

 

 

Młody Wałęsa ujawnił swą prawdziwą naturę – marzyciela i fantasty. Chce sam zostać prezydentem Gdańska po Budyniu Adamowiczu, a także chce postawić polityków PiS przed Trybunałem Stanu. Żeby się jednak nie rozdrabniać planuje to zrobić od razu wobec… wszystkich.

W programie Roberta Mazurka w RMF FM gościł europoseł PO Jarosław Wałęsa, znany głównie z tego, że jest synem Lecha. Najpierw stwierdził on, że chce być prezydentem Gdańska. „Czas Pawła Adamowicza moim zdaniem, może już spokojnie dobiec końca i teraz rządy powinny przejść w młodsze ręce”. Później rozmowa zeszła na Lecha Wałęse i Jarosław o swoim ojcu stwierdził, że

– Bo siłą mojego ojca było od zawsze to, że on był nieprzewidywalny, że on robił naprawdę tyle rzeczy, tyle ruchów do przodu, że zanim ludzie się połapali, co on chce osiągnąć, to już w zasadzie to się działo.

Wreszcie młody platformerski europoseł doszedł do swoich pisowskich wrogów – Chce postawić przed Trybunał Stanu wszystkich. Dudę, Szydło, Ziobrę, Macierewicza. (…) To co robią ci ministrowie, prezydent i pani premier to jest ewidentnym łamaniem konstytucji. Nie może się odbywać bez żadnej kary, konsekwencję muszą zostać poniesione tak, żeby na przyszłość politycy mający pełną władzę, nie próbowali łamać konstytucji. Ja rozumiem, że konstytucja obecnie obowiązująca może się nie podobać. Przed Trybunał Stanu można postawić prezydenta Andrzeja Dudę za to, że podpisuje ustawy uchwalone przez Sejm w sprawie TK.

 Z kolei Beacie Szydło zarzucił, że… „firmuje swoją osobą wszystkie te mechanizmy korupcyjne, mechanizmy łamania konstytucji, które są tak oczywiste, że naprawdę nie potrzeba kończyć studiów prawa i być konstytucjonalistą, żeby widzieć gołym okiem, że te rzeczy, które proponuje ta ekipa, są jawnym łamaniem systemu prawnego w Polsce. Dlatego postawienie ich wszystkich przed Trybunałem Stanu powinno być w programie Platformy Obywatelskiej. Jak przekonywał, opozycja musi się zjednoczyć, bo inaczej w Polsce może być jak na Węgrzech – PiS będzie rządzić dalej i „kontynuować rujnowanie kraju”. – mówił Wałęsa.


http://prawy.pl/42051-marzyciel-i-fantasta-jak-tata-jaroslaw-walesa-chce-wszystkich-postawic-przed-trybunal-stanu/