Serapeum w
Sakkarze – hypogeum świętych byków Apisów,
pochodzące z XIV/XV w. p.n.e.
Zespół podziemnych grobowców
świętych byków Apisów w Sakkarze, odkryty w 1850 roku
przez Auguste Mariette’a. Obejmuje długie podziemne korytarze
z niszami, w których znajdują się 24 monolityczne sarkofagi o
wadze 60-70 t. W okresie ptolemejskim Serapeum było
ośrodkiem kultu Serapisa
The Serapeum of Saqqara is
a serapeum located north west of the Pyramid of
Djoser at Saqqara, a necropolis near Memphis in Lower
Egypt. It was a burial place of Apis bulls, sacred
bulls that were incarnations of the ancient Egyptian
deity Ptah. It was believed that the bulls became immortal after
death as Osiris Apis, a name that appears
in Coptic as ⲟⲩⲥⲉⲣϩⲁⲡⲓ, Userhapi,
which was borrowed in Greek as Σέραπις, Serapis,
in the Hellenistic period.
Serapis (Koinē
Greek: Σέραπις, later form)
or Sarapis (Σάραπις,
earlier form,
originally Demotic: wsjr-ḥp, Coptic: ⲟⲩⲥⲉⲣϩⲁⲡⲓ Userhapi "Osiris-Apis")
or Sorapis (Koinē Greek: Σόραπις)[1] is
a Graeco-Egyptian deity.
ⲟⲩⲥⲉⲣϩⲁⲡⲓ - Userhapi - Osiris-Apis
Userhapi to wspak - iPahresu
po przestawieniu liter - iPhersu - co prawda bez "a"...
taki Oz-y-rys wspak - zaprzeczenie Ozyrysa
czytając litery dosłownie...
ⲟⲩⲥⲉⲣϩ = oyce(ps) = oyce lub oyc = ojce - ojcie(c)?
prince(ps)?
zanim w języku polskim nastało "j" - wcześniej stosowano "y"
"Alojzemu Felińskiemu zawdzięczamy użycie litery j zamiast i czy y."
angielska wiki: Ozyrys ( z egipskiej wsjr , koptyjski ⲟⲩⲥⲓⲣⲉ
ⲟⲩⲥⲓⲣⲉ = oycipe - jeśli "e" na końcu jest to zapisane z błędem "c"...
ⲟⲩⲥⲓⲣⲉ = oycipc = oyci(?)c = ojciec
tak, czy inaczej ⲟⲩⲥⲉⲣϩ i ⲟⲩⲥⲓⲣⲉ mają ten sam rdzeń - ⲟⲩⲥ
u Kaszubów - ojc (zdrobniale - ojck, ojculk)
u Łużyczan - wotec (ojcu - wotcewi lub wotcej) - też: skojarzenie z WOTAN
u Kociewiaków - ojcec (ojculek, ojca własność - ojcov)
Ozyrys to dosłownie - Ojciec
Przypominam, że:
"Szczególnym problemem jest wyraz „ojciec”, który różni Słowian od wszystkich pozostałych Indoeuropejczyków włączając w to najbliżej z nimi skądinąd spokrewnionych Bałtów; po litewsku bowiem ojciec znaczy tevas, a więc również inaczej niż we wszystkich pozostałych językach indoeuropejskich."
[może świadczy to o tym, że Stwórca najdłużej przebywał wśród Słowian, słowo "ojciec" wiązałbym z nim personalnie, w innych językach istnienie jego osoby zostało szczególnie zamazane poprzez zbabilozowanie pojęcia ojciec - otwiera się pole do domysłów - MS]
Jerzy Krasuski - "Językowe podłoże podziału Europy"
PRZEGLĄD ZACHODNI 1995, nr 1
ⲟⲩⲥⲓⲣⲉ = oy-cipe - bez wątpienia ojciec to ten, co ma do czynienia z cipą też...
W języku koptyjskim wg elektronicznego tłumacza - ⲉⲓⲟⲧⲉ
wygląda jak anagram ruskiego ⲟⲧⲓⲉⲉ.... OTIEC, czyli znowu ojciec..
grecka wiki :
Ozyrys (również Ouziris,
Azar, Oziris, Ouzar, Ouezir, Ouzare ), którego nazwa jest
starogrecki transkrypcja z egipskiego słowa Ouezir
Ο Όσιρις, (επίσης Ούζιρις,
Αζάρ, Όζιρις, Ουζάρ, Ουεζίρ, Ουζαρέ) του
οποίου το όνομα είναι
αρχαιοελληνική μεταγραφή της αιγυπτιακής λέξης Ουεζίρ,
skojarzenie z azure - jasno niebieski kolor - lazur po polsku, skojarzenie z Królestwem Niebieskim.
też Hazar.
angielska wiki: Serapis (Koinē Greek: Σέραπις
greckie πατέρας
- ojciec
w lustrzanym odbiciu:
dostajemy:
ipa - Specyo
specio?? - to po łacinie patrzeć, a po wenecku - lustro...
patrzeć w lustro...
robi się ciekawie...
Wszystkie języki pochodzą od jednego wspólnego, który został celowo zniekształcony.
Niektóre greckie inskrypcje czytamy od lewa do prawa, ale są i takie, które mają sens od prawa do lewa. To może być ślad po celowym zniekształcaniu.
Część zniekształcenia mogła powstać na skutek zastosowania pisma - znaków - pisanych jak w lustrzanym odbiciu.
Język koptyjski może być zniekształconym pierwotnym językiem prasłowiańskim - prajęzykiem wszystkich ludzi.
Kilka tygodni temu przerobiłem kilka zdań ze współczesnej polszczyzny na współczesny włoski - tylko to trzeba szerzej opisać, zrobić więcej przykładów, a nie miałem na to weny...
i dalej:
Kult Serapisa narodził się w Egipcie
jeszcze przed podbojem i związany był z czcią oddawaną w Memfis
świętemu bykowi Apisowi, którego po śmierci balsamowano i
składano w grobowcu. Zgodnie z egipską mitologią Apis stawał się
wtedy Ozyrysem, a zbiorowa dusza zmarłych zwierząt czczona była
jako Osor Hapi. Greccy mieszkańcy Egiptu sprzed epoki
hellenistycznej (np. Naukratis) nazywali go Serapisem.
Takim potężnym bóstwem był Serapis,
który identyfikowany był przede wszystkim z Dionizosem i Zeusem,
a od Asklepiosa przejął zdolność uzdrawiania.
Odniesienia do egipskiego Ozyrysa akcentowane były poprzez
więź ze światem podziemnym oraz małżeństwo z Izydą.
Przedstawiany był jako siedząca na
tronie postać, przypominająca Hadesa lub Plutona (bóstwa
chtoniczne). Na głowie miał kosz (łac. modius),
pojemnik na ziarno, który był greckim symbolem krainy zmarłych.
Bóg dzierżył berło oznaczające władzę.
Towarzyszył mu Cerber, strażnik
zaświatów, leżący u jego stop oraz wąż, prawdopodobnie
nawiązujący do ureusza, egipskiego symbolu władzy.
Rozumiecie?
Serapis to byk, który staje się Ozyrysem, a w dodatku - przedstawiany był w towarzystwie węża i psa.
Pamiętacie, co było we wpisie o Phersu z Ferrary?
Pokazałem tam ilustrację boga Mitry zabijającego byka - kąsanego przez węża i psa!!
I tu jest to samo!
To jest ta sama historia tylko inaczej opowiedziana.
Czyli byk to Ozyrys - zresztą wynika to choćby z tego - Morfeusz.... - a Phersu to Mitra - ale też Seth, Tezeusz....
Co jeszcze?
specio
patrzę w lustro... i widzę... co widzę, kiedy patrzę w lustro?
szybko otwieram w przeglądarce kartę z lustrem,
patrzę w lustro....
patrzę w lustro...
a tam....
a tam...
JEEEEZUUUUSIEEEEEEE NAZAREŃSKI ! ! ! ! !
Toć to Malczewski we własnej osobie!!!
A skąd ty się tu wziąłeś stary druhu ? ? ? ! !
W tekście wyraźnie wskazałem, które tezy, idee i informacje pochodzą od innych autorów, a które ode mnie.
Tekst mojego autorstwa podkreśliłem - wyszczególniłem kolorem.
Teksty cudze podkreśliłem - wyszczególniłem kursywą.
Potwierdzam, że treści te podane w tekście - tezy, idee, pomysły, koncepcje, informacje i interpretacje - odnośnie pochodzenia nazw i języków są mojego autorstwa.
Autorskie informacje które tu podałem są moją prywatną własnością.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Rozpowszechnianie powyższego tekstu dozwolone pod warunkiem każdorazowego wyraźnego wskazania, że autorem jest Maciej Piotr Synak wraz z podaniem czynnego złącza do powyższego artykułu oraz nie czerpania z tego tytułu korzyści materialnych.
Część pierwsza - Phersu
Część druga - Phersu z Ferrary
„Słownictwo kociewskie na tle
kultury ludowej” - B. Sychta, 1980
„Słownik polsko-kaszubski i
kaszubsko-polski” - A. Labuda, E. Breza, 1982
„Dzieła wszystkie – Łużyce” (tom 59) - O. Kolberg, 1985
https://en.wikipedia.org/wiki/Serapeum_of_Saqqara
https://pl.wiktionary.org/wiki/specio
https://pharaonices.com/the-legendary-serapeum-temple-that-challenged-reason-general-physics-and-imagination/?fbclid=IwAR2b6Q2uOLLAVIixIzod8Ff-WZG2v5TZFuibK4YMgSiR05q0ypXo8VtqhZA
https://maciejsynak.blogspot.com/2021/06/o-waznosci-jezyka.html
https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%8C%CF%83%CE%B9%CF%81%CE%B9%CF%82
https://en.wikipedia.org/wiki/Osiris
https://pl.glosbe.com/pl/cop/ojciec
https://en.wikipedia.org/wiki/Hazaras
https://pl.wikipedia.org/wiki/Praj%C4%99zyk_ludzko%C5%9Bci
https://maciejsynak.blogspot.com/2021/09/polski-alfabet.html
https://www.jstor.org/stable/43581052
https://books.google.pl/books?id=vYIeAAAAIAAJ&pg=PA94&lpg=PA94&dq=oycipe&source=bl&ots=E4iOp9te1s&sig=ACfU3U24hEJ_-upfdXTox6Gh4OoSU9IAkg&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwjR_uP-i6fzAhXts4sKHd8qBSgQ6AF6BAgJEAM#v=onepage&q=oycipe&f=false
https://en.wikipedia.org/wiki/Epicyon
https://pl.wikipedia.org/wiki/Serapis
https://en.wikipedia.org/wiki/Serapis
23 września 2024 dodałem zakończenie, na jakie pierwotnie nie zdecydowałem się.