Maciej Piotr Synak


Od mniej więcej dwóch lat zauważam, że ktoś bez mojej wiedzy usuwa z bloga zdjęcia, całe posty lub ingeruje w tekst, może to prowadzić do wypaczenia sensu tego co napisałem lub uniemożliwiać zrozumienie treści, uwagę zamieszczam w styczniu 2024 roku.

środa, 29 września 2021

Pacyfiści z Kujaw...

 

Podczas prac archeologicznych nad cywilizacją Harappy nie odnaleziono - jak dotychczas - przedstawień walk - wojny tak często ukazywanych u innych cywilizacji.


Artefakty wydobywane z wykopalisk w Mogilnie. Pochodzą nawet z II w. p.n.e.

Natalia Słomkowska,  2021-09-25 MOGILNO




Ponad 20 grobów, żelaznych fragmentów uzbrojenia, ceramiki i resztek garderoby - to efekt przeprowadzonych wykopalisk na terenie Mogilna. Pozostałości datuje się na II w. p.n.e. lub wczesną nowożytność. To pierwsze takie znaleziska w okolicach tej części województwa.


To fragment żelaznej tarczy - jedno z kilkudziesięciu znalezisk archeologów. Na polu o powierzchni kilkuset metrów kwadratowych naukowcy odkryli cmentarzysko datowane na II w. p.n.e. do początków naszej ery.

- 22 groby mamy dokładnie, ale tak naprawdę ich liczba cały czas przybywa. Są to groby bardzo bogato wyposażone. Zmarli, którzy byli do tych grobów składani byli najpierw paleni na stosie, następnie szczątki te albo były wprost wkładane do jamy albo były umieszczane w urnie glinianej – mówi archeolog Andrzej Smaruj.

Według naukowców dawni mieszkańcy tych terenów wzorowali się na kulturze Celtów, zamieszkujących ówczesną Europę. Groby z tamtego okresu znajdowano w okolicach Biskupina, lecz to odkrycie jest inne od pałuckich skarbów. Zmarłych chowano nie tylko z elementami garderoby.

Mężczyznom składano do grobu najczęściej uzbrojenie i to jest można powiedzieć ewenement na skalę tej części województwa kujawsko-pomorskiego, bo na pobliskich Kujawach, gdzie z tego okresu spotykamy dość dużo cmentarzysk, tam można by powiedzieć, że byli pochowani pacyfiści, bo nie ma żadnego grobu z uzbrojeniem

- dodaje Andrzej Smaruj.



https://bydgoszcz.tvp.pl/56026914/mogilno-wykopaliska?fbclid=IwAR3F4KWglQ_vvpRX6egA-Mivl_3Od-BLgSUNegi22MKwX1f7E8FTUwHP_6Y




wtorek, 28 września 2021

Ciekawa uwaga o ewolucji

 

przedruk

tłumaczenie automatyczne


Artenauta

Mario Ricco


FORMA CZŁOWIEKA URODZINY SZTUKI

Pierwsze co można powiedzieć, to że człowiek jest jedyną żywą istotą, która na stałe wznosi się z wolnymi kończynami górnymi, trzymającymi narzędziami, które w przypadku myśliwych-zbieraczy są na ogół bronią. Inne gatunki zwierząt tylko sporadycznie, a w szczególności sytuacje tworzą narzędzia, bobry tworzą tamy, ptaki budują gniazda, szympansy nauczyły się wykorzystywać patyki do ataku i obrony, ale żaden gatunek zwierząt nie ma materialnej zdolności do porównania z kulturą materialną człowieka.

Zasadniczo, jaki jest podstawowy etap ewolucji: w pewnym momencie jej ewolucji człowiek z wielu powodów, które mają związek ze strukturą jego ciała, i które możemy zobaczyć później, człowiek potrafi zbudować narzędzia. Co to oznacza? 

Podczas gdy gatunki zwierząt poprzez naturalną selekcję, części ciała specjalizują się i przekształcają w narzędzia, skrzydła ptaków, kocich kłów i pazurów, krabowe pazury, zdolność ręczna pozwala tworzyć kły, pazury - obcięcia, jak broń i narzędzia zewnętrzne, a co za tym idzie kształt człowieka pozostaje niespecjalizowany w szczególnych funkcjach innych niż chodzenie pionowo, właśnie dlatego, że to właśnie przyjęcie zewnętrznych narzędzi go specjalizuje. To dało mu supremację nad światem zwierząt i właściwie wyprowadziło go z natury, gdyż człowiek żyje w sztucznym środowisku ludzkim. 

Wręcz przeciwnie, zdolność projektowa niezbędna do kierowania manipulacją materią wymaga myślenia o symbolicznej naturze, która jest zdolna do planowania, czyli wyobrażania sobie, zanim stworzone jest narzędzie, dlatego ta umiejętność manualna zawsze wymagała selekcji naturalnej Narodziny symbolicznej myśli, która następnie wyprodukowała sztukę figuratywną, język i wszystkie symboliczne aparaty, których człowiek używa do organizacji własnego świata. To bardzo podsumowujące. 

Jak człowiek osiągnął tę supremację: 

historia ludzkiej ewolucji to opowieść o tym, jak kręgosłup zmienia pozycję z poziomu, staje się pionowa, jak czołowe kończyny uwalniają się od potrzeby pomocy w chodzeniu, jak ręka staje się jedną sprawą i narzędziem do manipulacji żywności, jak palce nabywają wrażliwości i drobnej mobilności, a w konsekwencji szczęka regresuje, ponieważ nie służy już do chwytania jedzenia, ponieważ jedzenie jest teraz leczone i przynoszone do ust z rąk.

Podbój postawy wzwodu, wyzwolenie ręki, regres żuchwy, powoduje reorganizację architektury czaszki, zagospodarowanie terenu czołowego, co jest bezpośrednią konsekwencją błyskawicy struktury kości twarzy, która nie jest bezpośrednią interweniować w polowaniu i w walce, jak drapieżniki jak lew (na załączonym rysunku wyraźnie widać w czaszce związek żuchwy i skrzynki czaszkowej w stosunku do ręki / łapy i postawy). 

Regres żuchwowy i błyskawica całego obszaru twarzy zwiększa komunikatywną i wyrazistą zdolność twarzy oraz komunikację stanu emocjonalnego.

Podsumujmy więc:

postawa, dłoń, żuchwa i symboliczne zdolności, które prowadzi do twórczości artystycznej są ze sobą ściśle związane.






oryginalny tekst:

 

LA FORMA DELL’ UOMO LA NASCITA DELL' ARTE

La prima cosa da dire e’ che l’uomo e’ l’unica creatura vivente che cammina stabilmente eretto con gli arti superiori liberi si impugnare utensili, che nel caso dei cacciatori-raccoglitori sono generalmente armi. Le altre specie animali solo occasionalmente e in particolari situazioni creano utensili, castori creano dighe, gli uccelli costruiscono nidi, gli scimpanze hanno imparato a usare bastoni per attacco e difesa, ma nessuna specie animale ha una capacita di trattamento della materia che possa lontanamente paragonarsi alla cultura materiale umana. Sostanzialmente qual e’ il passo evolutivo fondamentale : a un certo punto della sua evoluzione, l’uomo per una serie di ragioni che hanno a che fare con la struttura del suo corpo, e che magari vedremo dopo, l’uomo e’ stato in grado di costruirsi degli utensili. Che significa questo? Mentre nelle specie animali attraverso la selezione naturale le parti del corpo si specializzano e si trasformano in utensili , le ali degli uccelli, le zanne e gli artigli dei felini, la chela del granchio, nell’uomo la abilita’ manuale consente di creare le zanne, le chele - tenaglie, come armi e utensili esterni e quindi la forma dell’uomo rimane non specializzata in particolari funzioni se non quella del camminare eretto, proprio perche’ e’ l’adozione gli utensili esterni a specializzarlo. Questo gli ha dato la supremazia sul mondo animale e di fatto lo ha fatto uscire dalla natura, in quanto l’uomo vive in un ambiente artificiale a forma d’uomo. Per contro la capacita’ progettuale necessaria a guidare la manipolazione della materia richiede un pensiero di natura simbolica che sia capace di progettare, cioe di immaginare prima che esista lo strumento che si sta creando, e quindi proprio questa abilita’ manuale ha richiesto sempre per selezione naturale, la nascita del pensiero simbolico che poi ha prodotto l’arte figurativa, il linguaggio e tutti gli apparato simbolico di cui l’uomo si serve per organizzare il proprio mondo. Questo molto in sintesi. Come l’uomo a raggiunto questa supremazia : la storia della evoluzione umana e’ la storia di come la colonna vertebrale cambia posizione da orizzontale diventa verticale, di come gli arti anteriori si liberino dalla necessita’ di aiutare la deambulazione, di come la mano diventi uno strumento di manipolazione della materia e del cibo, di come le dita acquisicano sensibilita’ e una mobilita’ fine e di conseguenza la mascella regredisca, visto che non viene piu’ utilizzata per afferrare il cibo, dato che il cibo adesso viene trattato e portato alla bocca dalle mani. La conquista della postura eretta, la liberazione della mano, la regressione della mandibola, produce una riorganizzazione della architettura del cranio, lo sviluppo delle area frontali, che e’ la conseguenza diretta dell’alleggerimento della struttura ossea facciale, la quale non interviene direttamente nella caccia e nel combattimento, come accade ai predatori come il leone ( nel disegno allegato si vede chiaramente nel cranio il rapporto tra mandibola e scatola cranica in relazione alla mano/zampa e alla postura ). La regressione della mandibola e l’alleggerimento di tutta l’area facciale aumenta la capacita’ comunicativa e espressiva del viso e la comunicazione degli stati emotivi.

Quindi ricapitolando : postura, mano, mandibola e capacita’ simbolica che intoduce alla creazione artistica sono strettamente collegati tra loro.


źródło - fb


poniedziałek, 27 września 2021

Biologiczne maszyny

 

uwaga - brak zdjęć - zdjęcia w oryginalnym artykule


przedruk

tłumaczenie automatyczne



Skalowalny potok do projektowania rekonfigurowalnych organizmów

 Zobacz profil ORCIDSam Kriegman , Douglas Blackiston , Michael Levin i Josh Bongard



 Zobacz wszystkich autorów i afiliacje

PNAS 28 stycznia 2020 r. 117 (4) 1853-1859; po raz pierwszy opublikowano 13 stycznia 2020 r.; https://doi.org/10.1073/pnas.1910837117

  1. Pod redakcją Terrence'a J. Sejnowskiego, Salk Institute for Biological Studies, La Jolla, CA, zatwierdzony 26 listopada 2019 r. (do recenzji 24 czerwca 2019 r.)



Znaczenie

Większość technologii jest wykonana ze stali, betonu, chemikaliów i tworzyw sztucznych, które z czasem ulegają degradacji i mogą powodować szkodliwe skutki uboczne dla środowiska i zdrowia. Przydałoby się zatem budowanie technologii z samoodnawialnych i biokompatybilnych materiałów, z których idealnymi kandydatami są same żywe systemy. Dlatego przedstawiamy tutaj metodę, która projektuje całkowicie biologiczne maszyny od podstaw: komputery automatycznie projektują nowe maszyny w symulacji, a najlepsze projekty są następnie budowane przez połączenie różnych tkanek biologicznych. Sugeruje to, że inni mogą wykorzystać to podejście do projektowania różnych żywych maszyn, aby bezpiecznie dostarczać leki do ludzkiego ciała, pomagać w rekultywacji środowiska lub dalej poszerzać naszą wiedzę na temat różnych form i funkcji, jakie może przyjmować życie.

Abstrakcyjny

Żywe systemy są bardziej solidne, różnorodne, złożone i wspierają ludzkie życie niż jakakolwiek dotychczas stworzona technologia. Jednak nasza zdolność do tworzenia nowych form życia jest obecnie ograniczona do różnych istniejących organizmów lub bioinżynierii organoidów in vitro. Tutaj pokazujemy skalowalny potok do tworzenia funkcjonalnych nowych form życia: metody sztucznej inteligencji automatycznie projektują różne kandydujące formy życia in silico, aby wykonać jakąś pożądaną funkcję, a następnie tworzone są projekty, które można przenieść za pomocą zestawu narzędzi konstrukcyjnych opartych na komórkach, aby zrealizować żywe systemy z przewidywanymi zachowaniami. Chociaż niektóre etapy tego procesu nadal wymagają ręcznej interwencji, pełna automatyzacja w przyszłości utoruje drogę do projektowania i wdrażania unikalnych, dostosowanych do potrzeb systemów mieszkalnych dla szerokiego zakresu funkcji.






Większość nowoczesnych technologii jest konstruowana z materiałów syntetycznych, a nie żywych, ponieważ te pierwsze okazały się łatwiejsze do zaprojektowania, wyprodukowania i utrzymania; żywe systemy wykazują solidność struktury i funkcji, a zatem mają tendencję do opierania się przyjmowaniu nowych narzuconych im zachowań. Gdyby jednak żywe systemy mogły być stale i szybko projektowane ab initio i wdrażane do pełnienia nowych funkcji, ich wrodzona zdolność do opierania się entropii mogłaby znacznie przekroczyć użyteczne czasy życia naszych najsilniejszych, ale statycznych technologii. Jako przykłady tej odporności, rozwój i regeneracja embrionów ujawniają niezwykłą plastyczność, umożliwiając komórkom lub całemu układowi narządów samoorganizację funkcji adaptacyjnych pomimo drastycznej deformacji ( 1 , 2). Wykorzystywanie zdolności obliczeniowej komórek do funkcjonowania w nowych konfiguracjach sugeruje możliwość stworzenia syntetycznej morfologii, która pozwala uzyskać złożone, nowatorskie anatomii dzięki korzyściom zarówno pojawiania się, jak i kierowanego samoorganizacji ( 3 ).

Obecnie istnieje kilka metod projektowania i budowy systemów mieszkaniowych na zamówienie. Organizmy jednokomórkowe zostały zmodyfikowane przez zrefaktoryzowane genomy, ale takie metody nie są jeszcze skalowalne do racjonalnej kontroli wielokomórkowego kształtu lub zachowania ( 4 ). Syntetyczne organoidy można wytworzyć przez wystawienie komórek na specyficzne warunki hodowli, ale nad ich strukturą (a zatem funkcją) dostępna jest bardzo ograniczona kontrola, ponieważ wynik jest w dużej mierze wyłaniający się, a nie pod kontrolą eksperymentatora ( 5 ). I odwrotnie, wysiłki bioinżynieryjne z rusztowaniami 3D zapewniają lepszą kontrolę ( 6 ⇓ - 8), ale niemożność przewidzenia behawioralnych skutków arbitralnej konstrukcji biologicznej ograniczyła montaż do maszyn biologicznych, które przypominają istniejące organizmy, zamiast odkrywania nowych form za pomocą automatycznego projektowania.

Tymczasem postęp w wyszukiwaniu obliczeniowym i drukowaniu 3D zaowocował skalowalnymi metodami projektowania i szkolenia maszyn in silico ( 9 , 10 ), a następnie wytwarzania ich fizycznych egzemplarzy ( 11 ⇓ – 13 ). Większość z tych podejść wykorzystuje ewolucyjną metodę wyszukiwania ( 14), która, w przeciwieństwie do metod uczenia, umożliwia zaprojektowanie fizycznej struktury maszyny wraz z jej zachowaniem. Te ewolucyjne metody projektowania nieustannie generują różnorodne rozwiązania danego problemu, co okazuje się przydatne, ponieważ niektóre projekty mogą być fizycznie lepsze niż inne. Co więcej, są one niezależne od rodzaju projektowanego artefaktu i funkcji, jaką powinien zapewniać: ten sam algorytm ewolucyjny można przekonfigurować w celu projektowania leków ( 15 ), maszyn autonomicznych ( 11 , 13 ), metamateriałów ( 16 ) lub architektury ( 17). ).

W tym miejscu demonstrujemy skalowalne podejście do projektowania żywych systemów in silico przy użyciu algorytmu ewolucyjnego i pokazujemy, jak wyewoluowane projekty można szybko wytwarzać przy użyciu zestawu narzędzi do budowy opartej na komórkach. Podejście jest zorganizowane w postaci liniowego potoku, który przyjmuje jako dane wejściowe opis biologicznych elementów budulcowych, które mają być użyte, oraz pożądane zachowanie, jakie powinien wykazywać wytwarzany system ( rys. 1 ). Rurociąg nieprzerwanie wytwarza wydajne żywe systemy, które ucieleśniają to zachowanie na różne sposoby. Powstałe w ten sposób żywe systemy to nowe agregaty komórek, które pełnią nowe funkcje: powyżej poziomu komórkowego w niewielkim stopniu przypominają istniejące organy lub organizmy.

Wyniki

Rurociąg jest zorganizowany jako sekwencja generatorów i filtrów ( załącznik SI , rys. S1 ). Pierwszy generator to algorytm ewolucyjny, który odkrywa różne sposoby łączenia ze sobą biologicznych elementów budulcowych w celu realizacji pożądanego zachowania. Najpierw tworzona jest populacja losowych projektów. Następnie każdy projekt jest symulowany w środowisku wirtualnym opartym na fizyce i automatycznie przypisywany jest wynik wydajności. Mniej wydajne projekty są usuwane i zastępowane losowo modyfikowanymi kopiami bardziej wydajnych projektów. Powtarzanie tego procesu daje populacje wydajnych i różnorodnych projektów ( ryc. 2 ).

Ponieważ prawdopodobnie istnieje wiele różnic między symulowanymi i docelowymi środowiskami fizycznymi, wydajne projekty są przepuszczane przez filtr odporności, który pozwala na przejście tylko projektów, które utrzymują pożądane zachowanie w obliczu hałasu ( Załącznik SI , sekcja S7 ). Poprzednie prace wykazały, że odporność na hałas w symulacji jest prostym i skutecznym predyktorem tego, czy projekt zachowa swoje zachowanie po fizycznym wystąpieniu ( 18 ).

Przetrwałe konstrukcje odporne na hałas są następnie przepuszczane przez filtr budowy ( załącznik SI , ryc. S4 ), który usuwa projekty, które nie są odpowiednie dla obecnej metody budowania ( załącznik SI , ryc. S6 ) lub są mało prawdopodobne, aby można je było skalować do bardziej złożonych zadań w przyszłe wdrożenia. Wytwarzalność projektu zależy od minimalnej wielkości wklęsłości, która utrzyma się w skupiskach rozwijających się komórek macierzystych, które mają tendencję do zamykania małych luk w ich wspólnej geometrii ( dodatku SI , ryc. S7 ). Skalowalność projektu zależy od jego proporcji w tkance biernej, która zapewnia przestrzeń dla przyszłych układów narządów lub ładunków ( załącznik SI , ryc. S13 ).

Projekty, które z powodzeniem przechodzą przez filtr budujący, są następnie budowane z żywych tkanek. Pluripotencjalne komórki macierzyste są najpierw zbierane z zarodków Xenopus laevis w stadium blastuli , dysocjowane i łączone w celu uzyskania pożądanej liczby komórek. Po okresie inkubacji zagregowana tkanka jest następnie ręcznie kształtowana przez odejmowanie za pomocą kombinacji szczypiec mikrochirurgicznych i 13-μm elektrody kauteryzacyjnej z końcówką drucianą, co daje biologiczne przybliżenie symulowanego projektu. Co więcej, tkanka kurczliwa może zostać włożona do organizmu poprzez pobranie i osadzanie Xenopussercowe komórki progenitorowe, typ komórek pochodzenia embrionalnego, który naturalnie rozwija się w kardiomiocyty (mięsień sercowy) i wytwarza fale skurczowe w określonych miejscach w powstałej formie ukształtowanej ( SI Dodatek , Ryc. S6 ).

Ostatecznym produktem tej procedury jest żywe, trójwymiarowe przybliżenie rozwiniętego projektu, który posiada zdolność do samodzielnego poruszania się i eksplorowania środowiska wodnego przez okres dni lub tygodni bez dodatkowych składników odżywczych. Organizmy te są następnie umieszczane w ich środowisku fizycznym, a wynikowe zachowanie, jeśli w ogóle, jest obserwowane ( ryc. 3 ). Zachowania są następnie porównywane z tymi przewidywanymi przez ich symulowane odpowiedniki w celu określenia, czy lub jak dobrze zachowania przeszły z silico do vivo ( Fig. 4 ).




Po rozmieszczeniu i zaobserwowaniu kilku organizmów jest prawdopodobne, że wykazują one różne ilości pożądanego zachowania. Powszechne wzorce wśród udanych systemów są sprowadzane do ograniczeń i dostarczane z powrotem do algorytmu ewolucyjnego, który obecnie rozwija projekty, które są nie tylko wydajne, ale także zgodne z ograniczeniami ( Załącznik SI , sekcja S6 ). Zwiększa to prawdopodobieństwo powodzenia kolejnych prób od projektu do wdrożenia.

Organizmy rekonfigurowalne wyewoluowały tak, aby wykazywały cztery różne zachowania: lokomocję, manipulację obiektami, transport obiektów i zachowanie zbiorowe ( Dodatek SI , sekcja S10 ). Aby to osiągnąć, rurociąg został wykorzystany czterokrotnie.

Lokomocja.

Aby uzyskać zróżnicowaną populację projektów, przeprowadzono 100 niezależnych prób algorytmu ewolucyjnego ( ryc. 2 A – C ), z których każde rozpoczynało się od innego zestawu początkowych losowych projektów. Podczas każdej próby projekty były wybierane na podstawie przemieszczenia netto uzyskanego w okresie 10 s (z randomizowanym, modulowanym fazowo skurczem, cyklem z częstotliwością 2 Hz). Zastosowano dodatkowe naciski selekcyjne w celu utrzymania różnorodności poprzez wywoływanie konkurencji w obrębie unikalnych linii genetycznych i pomiędzy nimi w każdej próbie ( 19 ), uzyskując unikalną dynamikę ekologiczną ( dodatku SI , sekcja S5 ). Na koniec każdej próby wyodrębniono najbardziej dopasowane projekty ( ryc. 1 A).) i przeszły przez filtry odporności i budowy ( dodatku SI , ryc. S4 ). Podczas tego procesu filtrowania do produkcji wybierane są nadające się do zbudowania i skalowalne projekty, które zachowują szybką lokomocję podczas losowych perturbacji ( ryc. 3 i dodatek SI , ryc. S6 ).

Rzęski, które wytwarzają lokomocję poprzez fale metachroniczne (generowanie sekwencyjnych i kierunkowych fal propagujących, w przeciwieństwie do zsynchronizowanego bicia), nie były modelowane in silico i były tłumione in vivo poprzez mikrowstrzyknięcie embrionalne mRNA transkrybującego wewnątrzkomórkową domenę Notch (Notch ICD) ( 20). Zatem każde przemieszczenie wynika z kurczliwej tkanki mięśnia sercowego, która naciska na powierzchnię naczynia. Upraszcza to symulację i jej porównanie ze zrealizowanym organizmem. Trajektorie projektów z decylacją są porównywane in silico i in vivo, w dwóch orientacjach (pionowa i odwrócona o 180° wokół płaszczyzny poprzecznej), izolując w ten sposób wpływ zaprojektowanej morfologii na różnicę między zachowaniem przewidywanym a zrealizowanym. W przypadku co najmniej jednego projektu dane sugerują, że pożądane zachowanie zostało pomyślnie przeniesione, gdy było w pozycji pionowej, ale nie w przypadku odwrócenia ( Fig. 4 ). Dokładniej, kierunek ruchu organizmów wyprostowanych był zgodny z projektem in silico w przypadkowych perturbacjach ( P < 0,01; szczegóły w dodatku SI, sekcja S9 ) i odwrócenie projektu znacznie zmniejszyło jego przemieszczenie netto zarówno in silico ( P < 0,001) jak i in vivo ( P < 0,0001). Sugeruje to, że udane przeniesienie nie wynikało z przypadku, ale było spowodowane samym projektem.

Manipulacja obiektami.

Gdy środowisko jest zasypane cząstkami stałymi, ruchliwe projekty spontanicznie agregują obiekty zewnętrzne zarówno in silico ( dodatku SI , ryc. S10 ), jak i in vivo ( ryc. 3 F i dodatek SI , ryc. S11 ). Bardziej precyzyjne manipulowanie obiektami można wybrać dla określonego celu, takiego jak określenie obszarów docelowych, z których należy usunąć szczątki, lub obiektów docelowych do odrzucenia. Ten ostatni cel został wdrożony i prymitywne efektory końcowe wyewoluowały w symulacji ( Załącznik SI , Rys. S12 ).

Transport obiektów.

Niektóre projekty ewoluowały w celu zmniejszenia oporu hydrodynamicznego w wyniku przemieszczenia ( załącznik SI , sekcja S6 ) przez otwór przechodzący przez środek ich płaszczyzny poprzecznej. Ta bardziej złożona topologia została zrealizowana in vivo ( załącznik SI , ryc. S13 ), ale nie była pokryta tkanką kurczliwą. W symulacji tę nową cechę można nazwać woreczkiem do przechowywania i transportu przedmiotów. W kolejnej rundzie ewolucji woreczki zostały wyraźnie włączone jako ograniczenie projektowe i zastosowano nowy cel, jakim było zmaksymalizowanie odległości noszonego przedmiotu. To spowodowało ewolucję transportu obiektów in silico ( dodatku SI , ryc. S13 ).

Zachowanie zbiorowe.

Wiele projektów może być umieszczonych w tym samym środowisku, co skutkuje zbiorowym zachowaniem ( 21 ) ( Załącznik SI , Rys. S10 i S11 ). Kilka takich zachowań przewidywanych in silico zaobserwowano in vivo. Na przykład, dwa projekty często zderzają się, tworząc tymczasowe wiązanie mechaniczne i orbitują wokół siebie przez kilka obrotów przed odłączeniem się wzdłuż trajektorii stycznych ( dodatku SI , rys. S10 ). Zjawisko to jest bardziej wyraźne, gdy rzęski nie są zahamowane na organizmach: osobniki często zaplątują się ze swoimi sąsiadami, często zmieniając partnerów w trakcie obserwacji ( ryc. 3 F i SI dodatek , ryc. S11 ).

Dyskusja

Chociaż symulacja i projektowanie sztywnych struktur i maszyn jest możliwe od pewnego czasu, dopiero niedawno stało się wykonalne obliczeniowo symulowanie połączonego zachowania dowolnych agregatów miękkich komponentów o różnych właściwościach materiałowych i wykonawczych ( 22 ). Jak pokazano tutaj, takie drobnoziarniste symulacje można osadzić w ewolucyjnych metodach wyszukiwania, aby odkryć projekty, które można wykonać w materiałach biologicznych, a nie sztucznych.

Powstałe organizmy ucieleśniały nie tylko strukturę ( załącznik SI , ryc. S8 ) wyewoluowanych projektów in silico, ale także ich zachowanie ( ryc. 4 ), pomimo modelowania koordynacji czasowej kardiomiocytów jako szumu losowego. Jako efekt uboczny presji selekcyjnej dla lokomocji, wyewoluowały morfologie derandomizujące: poprawa ewolucyjna nastąpiła poprzez zmiany w ogólnym kształcie i rozmieszczeniu komórek pasywnych i kurczliwych, aby wspólnie zderandomizować globalny ruch wytworzony przez przypadkowe zadziałanie. W biologii taka odporność na losowy szum jest wszechobecna; jednym z przykładów jest zdolność wielu gatunków do przystosowania się do szerokiego zakresu różnorodności wielkości i liczby komórek jako punktów wyjścia w ich embriogenezie ( 23 ).

Kompetencje behawioralne poszczególnych komórek i skłonność komórek do współpracy w grupach ułatwiają funkcjonalną morfogenezę w nowych okolicznościach. Przedstawione tutaj formy życia, pomimo braku układu nerwowego, podążają za nowymi trajektoriami rozwojowymi i składają się z materiałów pochodzących z różnych tkanek, posiadają jednak te właściwości samoorganizujące się. Właściwości te współdziałają i wspierają zachowanie, które miały wykazywać. Na przykład, chociaż sygnalizacja między kardiomiocytami nie była wymuszona, wyłaniająca się spontaniczna koordynacja między komórkami mięśnia sercowego wytworzyła spójne, dopasowane fazowo skurcze, które wspomagały lokomocję w fizycznie zrealizowanych projektach. Ponadto niektóre projekty, po połączeniu, spontanicznie i zbiorowo agregują szczątki zaśmiecone we wspólnym środowisku (Rys. 3 F i SI Dodatek , Rys. S11 ). Wreszcie, rekonfigurowalne organizmy nie tylko same utrzymują swoją narzuconą zewnętrznie konfigurację, ale także naprawiają się samoistnie w obliczu uszkodzeń, takich jak automatycznie zamykające się rany szarpane (dodatki SI , ryc. S9 ). Takiego spontanicznego zachowania nie można oczekiwać od maszyn zbudowanych z materiałów sztucznych, chyba że zachowanie to zostało wyraźnie wybrane podczas procesu projektowania ( 24 ).

Takie podejście pozwala na przyszłe uogólnienie i automatyzację, ponieważ architektura generatora i filtra umożliwia modułowe dodawanie, usuwanie lub reorganizację elementów w rurociągu w celu szybkiego projektowania i wdrażania nowych żywych systemów do nowych zadań w nowych dziedzinach. Na przykład można dodać filtr, który zapobiegawczo kieruje algorytm ewolucyjny z dala od części przestrzeni projektowej, o których wiadomo, że zawierają projekty, których nie można zrealizować fizycznie ( 25 ). Lub, zainspirowane hierarchiczną organizacją głębokich sieci neuronowych ( 26 ), poszczególne projekty generowane przez jeden generator mogą stać się elementami wejściowymi do następnego generatora, umożliwiając w ten sposób hierarchiczne projektowanie i ponowne wykorzystanie zespołów komórkowych i zespołów.

Poza przedstawionymi tutaj aplikacjami, ogólność tego podejścia jest jeszcze nieznana. Jednak postępy w uczeniu maszynowym, symulacji miękkich ciał i biodrukowaniu prawdopodobnie rozszerzą potencjalne zastosowania, w których można je zastosować w przyszłości. Zastosowania mogą być liczne, biorąc pod uwagę łatwość nieprawidłowej ekspresji nowych białek oraz ścieżek biologii syntetycznej i obwodów obliczeniowych w komórkach Xenopus ( 27 ). Biorąc pod uwagę ich nietoksyczność i samoograniczającą się długość życia, mogą służyć jako nowe narzędzie do inteligentnego dostarczania leków ( 28 ) lub chirurgii wewnętrznej ( 29).). Jeśli są wyposażone do ekspresji obwodów sygnałowych i białek dla funkcji enzymatycznych, czuciowych (receptor) i mechanicznych, mogą wyszukiwać i trawić toksyczne lub odpadowe produkty lub identyfikować interesujące molekuły w środowiskach fizycznie niedostępnych dla robotów. Jeśli są wyposażone w układy rozrodcze (poprzez wykorzystanie endogennych mechanizmów regeneracyjnych, takich jak w przypadku rozszczepienia planarnego), mogą to robić na dużą skalę. W warunkach biomedycznych można sobie wyobrazić takie bioboty (wykonane z własnych komórek pacjenta) usuwające płytkę nazębną ze ścian tętnic, identyfikujące raka lub osiadające w celu różnicowania lub kontrolowania zdarzeń w miejscach choroby. Korzystną cechą bezpieczeństwa takich konstrukcji jest to, że przy braku specyficznej inżynierii metabolicznej mają one naturalnie ograniczoną żywotność.

Te metody, odczynniki i dane poszerzają zakres organizmów modelowych dostępnych do badań poprzez projektowanie żywych systemów, które są jak najbardziej ortogonalne w stosunku do istniejących gatunków, a jednocześnie mogą być zbudowane z istniejących typów komórek. Umożliwiając sterowaną obliczeniowo interakcję między powstającymi i zaprojektowanymi procesami, platforma ta ułatwia badania relacji między genomami (w naszym przypadku X. laevis typu dzikiego ), wynikającym z tego planem ciała i jego zachowaniami w różnych środowiskach. Tak więc organizmy rekonfigurowalne mogłyby służyć jako unikalny system modelowy ułatwiający pracę w ewolucji wielokomórkowości, egzobiologii, sztucznego życia, poznania podstawowego i medycyny regeneracyjnej. Jeśli wyposażone w elektrycznie aktywne komórki i wybrane do funkcji poznawczych lub obliczeniowych ( 30), tak zaprojektowane systemy mogą w podobny sposób poszerzyć nasze rozumienie tego, w jaki sposób inteligencja może być urzeczywistniana zarówno w systemach ożywionych, jak i nieożywionych.

Materiały i metody

Projekt ewolucyjny.

Projekty ( SI Dodatek , sekcja S2 ) ewoluowały wewnątrz silnika fizyki ( SI Dodatek , sekcja S3 ) jako rekonfigurowalne agregacje pasywnych i kurczliwych wokseli ( ryc. 1 ). Przy pierwszym przejściu przez rurociąg, wykorzystując docelowe zachowanie lokomocji, zasymulowaliśmy projekty na lądzie i umożliwiliśmy procesowi ewolucyjnemu precyzyjne dostrojenie ich działania. Doprowadziło to do powstania wysoce wydajnych, ale niezbywalnych projektów ( załącznik SI , ryc. S2 ) z potężnymi, ograniczonymi chodami, których nie można uzyskać in vivo przy użyciu obecnej metody budowania ( załącznik SI , sekcja S8). Chady te charakteryzowały się ramami czasowymi (średnio 47% cyklu chodu), w których żadna część projektu in silico nie stykała się z symulowaną płaszczyzną podłoża. Jednak in vivo organizmy poddane decylacji zawsze utrzymywały część swoich brzusznych powierzchni w kontakcie z powierzchnią naczynia ze względu na ujemną pływalność.

Rozbieżności te zostały skorygowane poprzez dodanie ograniczeń do rurociągu w postaci korekt ustawień środowiskowych i wykonawczych, które zmieniono w następujący sposób. W drugim przejściu wierność symulowanego środowiska została zwiększona poprzez włączenie hydrodynamiki pierwszego rzędu: zmodyfikowane środowisko składało się z nieskończonej płaszczyzny zanurzonej w wodzie, którą aproksymowano zmniejszając współczynnik przyspieszenia grawitacyjnego (zwiększając wyporność) i stosując opór siły do ​​każdej powierzchni woksela na powierzchni projektu ( dodatku SI , sekcja S6 ).

Po drugie, aktywacja była losowa: komórki kurczliwe zostały zrewidowane, aby miały losowe przesunięcia fazowe z centralnego generatora wzorców (fala sinusoidalna o częstotliwości 2 Hz). Dokładniej, każdemu wokselowi o losowo skonfigurowanej konstrukcji (z których jeden był wstrzykiwany do populacji w każdym pokoleniu; Dodatek SI , sekcja S5 ) przypisano losowe przesunięcie fazy, które było utrzymywane na stałym poziomie w jego potomkach (całym kladu). Mutacje przełączały każdy woksel tak, aby był obecny lub nieobecny, a jeśli był obecny, pasywny lub aktywny (skurcz), ale oryginalne przesunięcie fazowe w każdym miejscu w przestrzeni roboczej było zakodowane na sztywno. Zmniejszyło to zależność od precyzyjnego pobudzenia w czasie i sprzyjało odkryciu bardziej wytrzymałych struktur mechanicznych ( SI Dodatek , Rys. S3 ).

Zachowanie projektów wygenerowanych przy drugim przejściu lepiej pasowało do zachowania rzeczywistych systemów żywych: średnio projekty stykały się z płaszczyzną podłoża przez 93,3% okresu ich oceny, w porównaniu do zaledwie 52,7% przy pierwszym przejściu ( załącznik SI , sekcja S6 ).

Filtr odporności.

Projekty o największej wydajności ( ryc. 1 A ) zostały posortowane według ich odporności na losowe zakłócenia w ich uruchamianiu. Przesunięcia fazowe zapisane w genotypie zostały zmutowane przez dodanie liczby, która została wylosowana z rozkładu normalnego ze średnią zerową i SD s = 0,4π (co stanowi 40% zakresu od -π/2 do π/2 ważnego przesunięcia fazowego wartości). Ten hiperparametr został wybrany tak, aby był wystarczająco duży, aby wymieszać oryginalną wartość przesunięcia fazowego, nie będąc na tyle dużym, aby popchnąć wszystkie mutacje w kierunku granic ±π/2. Projekty, które zachowywały najwyższą średnią wydajność w całym tym hałasie aktywacji, były przekazywane, jeden po drugim, zgodnie z ich rankingiem odporności, do filtra kompilacji.

Filtr kompilacji.

Najbardziej wytrzymałe projekty są oceniane na podstawie ich wykonalności zgodnie z obecną metodą budowania, w której sąsiednie obszary tkanki są nakładane sekwencyjnie ( załącznik SI , ryc. S6 ). Minimalną wklęsłość zbadano, wytwarzając organizmy o coraz mniejszych deformacjach kształtu, a następnie określając, które utrzymują się przez cały okres życia organizmu, a które zamykają się z powodu skurczu tkanki, co prowadzi do utraty wklęsłości. Wstępne prace wykazały, że wklęsłości o szerokości 100 µm lub większej (12% całkowitej długości ciała) powodowały stabilne, długoterminowe deformacje odpowiednie do budowy biologicznej ( załącznik SI , ryc. S7 ).

Dodatkowo filtr budowy usuwa projekty, które zawierają więcej niż 50% mięśni, aby zarezerwować wystarczającą przestrzeń projektową na dodanie wyspecjalizowanych komórek do celów innych niż poruszanie się, w tym bodźców czuciowych, metabolizmu, pamięci, bioczujników itp. Ponadto tkanka kurczliwa naraża znacznie wyższy koszt metaboliczny w porównaniu z tkanką niemięśniową (ludzkie serce zużywa ~1 mM ATP na sekundę; ref. 31 ). Tym samym ograniczenie tego typu bibułki zwiększa całkowity czas życia przenoszonych projektów. Najbardziej niezawodne projekty, które spełniają te kryteria wyboru ( załącznik SI , rys. S4 ), są przepuszczane przez filtr budowania do następnego etapu potoku: generatora realizowalności.

Generator wykonalności.

Organizmy rekonfigurowalne zostały stworzone przy użyciu embrionów Xenopus jako tkanki dawcy zgodnie z metodami zatwierdzonymi przez Institutional Animal Care and Use Committee oraz Department of Laboratory Animal Medicine Tufts University pod numerem protokołu M2017-53.

Zapłodnione jaja X. laevis hodowano w 0,1x, pH 7,8, zmodyfikowanym roztworze Ringera Marca (MMR) przy użyciu standardowych protokołów i sklasyfikowano według Nieuwkoopa i Fabera ( 32 , 33 ). Do eksperymentów kształtowania czapeczki zwierzęce zostały ręcznie wycięte w St. 9 za pomocą kleszczyków chirurgicznych (Dumont, 11241–30 #4) i przeniesione do pożywki bez wapnia i magnezu na 5 minut (50,3 mM NaCl, 0,7 mM KCl, 9,2 mM Na 2 HPO 4 , 0,9 mM KH 2 PO 42,4 mM NaHC03, 1,0 mM kwas wersenowy [EDTA], pH 7,3). Zewnętrzną warstwę ektodermy usunięto ręcznie i odrzucono, podczas gdy warstwę wewnętrzną wstrząsano aż do pełnej dysocjacji (komórki są na tym etapie w dużej mierze pluripotencjalne, ale różnicują się w ektodermę bez dalszej interwencji). Materiał z pięciu czapek zwierzęcych połączono i przeniesiono do szalki ze studzienkami zawierającej 0,75x MMR. Po 24 godzinach w 14°C sferyczne reagregaty przeniesiono do czystego 1% naczynia pokrytego agarozą zawierającego 10 ml 0,75 x MMR i 5 µl gentamycyny (ThermoFisher Scientific, 15710072). Czterdzieści osiem godzin po ponownej agregacji tkanki powstała tkanka (obecnie stworzona, aby stać się specyficznymi liniami komórek naskórka, w tym jonocytami, małymi komórkami wydzielniczymi i komórkami kubkowymi), został ukształtowany przy użyciu kombinacji kleszczyków mikrochirurgicznych i instrumentu do mikrokauteryzacji MC-2010 z elektrodami drutowymi 13 μm (Protech International Inc., MC-2010, elektroda kauteryzacyjna z końcówką drutową 13-Y1). Tkankę w razie potrzeby kształtowano przez 3 godziny, aby uzyskać pożądany efekt anatomiczny, po czym przeniesiono ją do czystego 1% naczynia pokrytego agarozą, zawierającego 10 ml 0,75 x MMR i 5 µl gentamycyny i hodowano w temperaturze 14 °C.

W przypadku eksperymentów z ruchem kurczliwym kohortom zarodków Xenopus wstrzyknięto jeden z dwóch syntetycznych mRNA na etapie czterech komórek, stosując standardowe protokoły ( 32 ). mRNA dla fluorescencyjnego znacznika linii tdTomato ( 34 ) i inhibitora komórek wielozębnych Notch ICD ( 20 , 35 )) zsyntetyzowano przy użyciu zestawów do transkrypcji mMESSAGE (ThermoFisher Scientific, AM1340). Wstrzyknięcia przeprowadzono w 3% roztworze Ficoll przy użyciu wyciągniętej kapilary, aby dostarczyć 370 pg mRNA dla każdego transkryptu do wszystkich czterech komórek. td Zarodki, którym wstrzyknięto pomidora były hodowane w 22°C, podczas gdy zarodki, którym wstrzyknięto Notch ICD, hodowano w 14°C. Dwadzieścia cztery godziny po wstrzyknięciu, zarodki w stadium 10, którym wstrzyknięto Notch ICD, przeniesiono na płytkę Petriego pokrytą 1% agarozą zawierającą 0,75 x MMR, a zwierzęce czapki ręcznie nacięto kleszczami chirurgicznymi, jak powyżej. Ponadto, zarodki w stadium 23-24 tdTd, którym wstrzyknięto pomidory, przeniesiono do tej samej szalki, a przypuszczalne pole serca wycinano z zewnętrzną warstwą ektodermy, a następnie usuwano i odrzucano. Przypuszczalną tkankę serca umieszczono następnie między dwoma czapeczkami zwierzęcymi, którym wstrzyknięto Notch ICD, i pozwolono trzem warstwom zagoić się przez 1 godzinę w 22°C. Po wygojeniu tkankę przeniesiono do czystego 1% naczynia pokrytego agarozą zawierającego 10 ml 0,75 x MMR i 5 µl gentamycyny i hodowano w 14 °C. W celu ukształtowania powstałą tkankę wyrzeźbiono jak powyżej przy użyciu kombinacji kleszczyków mikrochirurgicznych i instrumentu do mikrokauteryzacji MC-2010.

Filtr przenoszenia.

Wszystkie próbki obrazowano na żywo w 0,75x MMR w temperaturze 20°C przy użyciu mikroskopu Nikon SMZ-1500 wyposażonego zarówno w oświetlenie górne, jak i podstolikowe. Nieruchome obrazy rejestrowano za pomocą kamery CCD QImaging Retiga 2000R, a filmy rejestrowano za pomocą Sony IMX234 z częstotliwością próbkowania 30 klatek na sekundę. Ścieżki ruchu XY zostały wyodrębnione dla każdego przebiegu przy użyciu oprogramowania Noldus Ethovision 14 i wygładzone przy użyciu jednowymiarowego filtra Gaussa ( SI Dodatek , rozdział S9.1 ). Wskaźnik linii tdTomato zobrazowano przy użyciu standardowej kostki filtrującej z izotiocyjanianu tetrametylorodaminy (TRITC) i fluorescencyjnego źródła światła w celu weryfikacji lokalizacji komórek mięśnia sercowego, a sygnał GFPIII zobrazowano za pomocą standardowej kostki filtrującej z izotiocyjanianu fluoresceiny (FITC) w celu weryfikacji lokalizacji komórek naskórka ( Załącznik SI, sekcja S9.2 ).

Dostępność danych.

Kod źródłowy niezbędny do odtworzenia wyników obliczeń przedstawionych w tym artykule można znaleźć na GitHub ( 36 ).

Podziękowanie

Badanie to było sponsorowane przez Agencję Zaawansowanych Projektów Badawczych Obrony (DARPA) w ramach umowy o współpracy numer HR0011-18-2-0022, programu Lifelong Learning Machines z DARPA/MTO. Treść informacji niekoniecznie odzwierciedla stanowisko lub politykę rządu i nie należy wnioskować o oficjalnym aprobacie. Zatwierdzony do publicznego udostępnienia; dystrybucja jest nieograniczona. Badania te były również wspierane przez program Allen Discovery Center za pośrednictwem The Paul G. Allen Frontiers Group (12171), a ML z wdzięcznością dziękuje za wsparcie z grantu Emergent Behaviors of Integrated Cellular Systems przez National Science Foundation (Subaward CBET-0939511). Badania te były również wspierane przez Kontinuum Emerging Frontiers in Research and Innovation (EFRI) National Science Foundation, Compliant, oraz program Configurable Soft Robotics Engineering (C3 SoRo) (Subaward EFMA-1830870). Dziękujemy firmie Vermont Advanced Computing Core za dostarczone zasoby obliczeniowe.

Przypisy

  • ↵ 1 S. K. i DB w równym stopniu przyczynili się do tej pracy.

  • § 2 Do kogo można kierować korespondencję. E-mail: josh.bongard@uvm.edu .

  • Wkład autorów: badania projektowe SK, DB, ML i JB; SK i DB przeprowadziły badania; SK i DB przeanalizowały dane; i SK, DB, ML i JB napisali artykuł.

  • Autorzy deklarują brak konkurencyjnego interesu.

  • Ten artykuł jest bezpośrednim składaniem PNAS.

  • Depozycja danych: Kod źródłowy niezbędny do odtworzenia wyników obliczeń przedstawionych w tym artykule można znaleźć na GitHub ( https://github.com/skriegman/reconfigutable_organisms ).

  • Ten artykuł zawiera dodatkowe informacje online pod adresem https://www.pnas.org/lookup/suppl/doi:10.1073/pnas.1910837117/-/DCSupplemental .

  • Copyright © 2020 Autor(y). Opublikowane przez PNAS.

Ten artykuł z otwartym dostępem jest rozpowszechniany na licencji Creative Commons Attribution License 4.0 (CC BY) .




https://www.pnas.org/content/117/4/1853






Xenoboty - pierwsze żywe roboty

 

mam obawy...

w sumie to było już o tym w marcu - z polskiej strony - tu większy artykuł, w linku również filmy



przedruk

tłumaczenie automatyczne


14 stycznia 2020 r.

Poznaj Xenoboty: pierwsze żywe roboty, które są w stanie chodzić, pływać, a nawet leczyć się w razie uszkodzenia.


W ramach rewolucyjnego – przerażającego – naukowego osiągnięcia, grupa badaczy z powodzeniem stworzyła pierwsze żywe roboty z komórek macierzystych żab. Roboty nazywają się Xenobots, od afrykańskiej żaby szponiastej (Xenopus laevis).

Naukowcy z uniwersytetów Vermont i Tufts ponownie wykorzystali żywe komórki – zarodki żab – i zdołali stworzyć zupełnie nowe formy życia, uważane za żywe roboty.

Nazywane „Xenobotami” stworzenia mają rozmiar jednego milimetra i mogą poruszać się w wyznaczonym obszarze, a nawet wykonywać różne zadania.

Naukowcy, którzy stworzyli Xenoboty, ujawnili, że maszyny są wystarczająco małe, aby wejść do ludzkiego ciała. Potrafią pływać, chodzić i mogą przetrwać bez jedzenia przez wiele tygodni. Potrafią również pracować zespołowo w grupach.


„To są zupełnie nowe formy życia. Nigdy wcześniej nie istniały na Ziemi” – wyjaśnił Michael Levin , dyrektor Allen Discovery Center na Uniwersytecie Tufts w Medford w stanie Massachusetts.

„Są żywymi, programowalnymi organizmami”.

Roboty zostały zaprojektowane przez „ewolucyjny algorytm”, który działa na superkomputerze, wysoce zaawansowanym elemencie sztucznej inteligencji.





To zdjęcie przedstawia Xenobota z czerwonym mięśniem sercowym. Źródło obrazu: Douglas Blackiston.


Powstanie żywego robota

Według komunikatu prasowego naukowcy wykorzystali komórki macierzyste z afrykańskiej bicza szponiastego do stworzenia tych stworzeń. Wykorzystano komórki macierzyste, ponieważ są to niewyspecjalizowane komórki, które mogą rozwijać się w wiele różnych typów komórek.

Po pobraniu komórek macierzystych z zarodków żab naukowcy pozostawili je do inkubacji.

Po inkubacji komórki zostały pocięte i ukształtowane w pożądany korpus stworzony przez superkomputer, który wytwarzał formy „nigdy wcześniej nie widziane w naturze”.

W końcu komórki skóry związały się ze strukturą. Pulsujące komórki mięśnia sercowego umożliwiły Xenobotowi samodzielne chodzenie.

Oprócz tego, że potrafią chodzić i pływać, naukowcy odkryli, że roboty mogą same się leczyć.

Eksperymenty, w których naukowcy pokroili roboty, wykazały, że stworzenie potrafiło się leczyć i kontynuować ruch. Udało się to osiągnąć, ponieważ zamiast tworzyć robota z metalu lub plastiku, stworzenie zostało zbudowane z żywej tkanki.

To przerażające, ale zdumiewające osiągnięcie.

„To są nowe żywe maszyny. Nie są ani tradycyjnym robotem, ani znanym gatunkiem zwierząt. Zamiast tego jest to nowa klasa artefaktów: żywy, programowalny organizm., wyjaśnił Joshua Bongard z Uniwersytetu Vermont.

Xenoboty mogą okazać się pomocne w wielu sprawach. Na przykład eksperci powiedzieli, że stworzenia te mogą zostać wykorzystane w niedalekiej przyszłości do oczyszczania oceanów z zanieczyszczeń, eliminowania toksycznych odpadów, a nawet dostarczania leków pacjentom.

Ich możliwości są na razie niemożliwe do przewidzenia.

„Nie można wiedzieć, jakie będą zastosowania dla jakiejkolwiek nowej technologii, więc możemy się tylko domyślać” — powiedział Joshua Bongard z Uniwersytetu Vermont.

Dla tych, którzy martwią się, że sprawy mogą wymknąć się spod kontroli, nie bójcie się. Naukowcy twierdzą, że nie ma powodu do niepokoju . Xenoboty mają własne zapasy żywności, co pozwala im na „działanie” przez około tydzień. Mogą jednak przetrwać przez dłuższy czas, jeśli zostaną umieszczone w środowiskach bogatych w składniki odżywcze.

Pomimo posiadania kontroli nad robotami, naukowcy uznają pojęcie robotów atakujących swoich twórców za przerażający apokaliptyczny koszmar, ale nic więcej.

„Ten strach nie jest nieuzasadniony… Kiedy zaczniemy bawić się złożonymi systemami, których nie rozumiemy, poniesiemy niezamierzone konsekwencje. To badanie jest więc bezpośrednim wkładem w zrozumienie tego, czego ludzie się boją” – ujawnił Levin.

Xenoboty nie mają zdolności do reprodukcji ani ewolucji.

Stworzenie Xenobotów zostało opisane w artykule naukowym opublikowanym w Proceedings of the National Academy of Sciences .



https://curiosmos.com/the-rise-of-the-robot-scientists-create-first-living-robots/




OZYRYS - ⲟⲩⲥⲓⲣⲉ - OJCIEC ?

 






Serapeum w Sakkarze – hypogeum świętych byków Apisów, pochodzące z XIV/XV w. p.n.e.

Zespół podziemnych grobowców świętych byków Apisów w Sakkarze, odkryty w 1850 roku przez Auguste Mariette’a. Obejmuje długie podziemne korytarze z niszami, w których znajdują się 24 monolityczne sarkofagi o wadze 60-70 t. W okresie ptolemejskim Serapeum było ośrodkiem kultu Serapisa

The Serapeum of Saqqara is a serapeum located north west of the Pyramid of Djoser at Saqqara, a necropolis near Memphis in Lower Egypt. It was a burial place of Apis bulls, sacred bulls that were incarnations of the ancient Egyptian deity Ptah. It was believed that the bulls became immortal after death as Osiris Apis, a name that appears in Coptic as ⲟⲩⲥⲉⲣϩⲁⲡⲓ, Userhapi, which was borrowed in Greek as Σέραπις, Serapis, in the Hellenistic period.


Serapis (Koinē Greek: Σέραπις, later form) or Sarapis (Σάραπις, earlier form, originally Demotic: wsjr-ḥp, Coptic: ⲟⲩⲥⲉⲣϩⲁⲡⲓ Userhapi "Osiris-Apis") or Sorapis (Koinē Greek: Σόραπις)[1] is a Graeco-Egyptian deity. 



ⲟⲩⲥⲉⲣϩⲁⲡⲓ   -   Userhapi   -   Osiris-Apis


Userhapi to wspak - iPahresu

po przestawieniu liter - iPhersu - co prawda bez "a"...


taki Oz-y-rys wspak - zaprzeczenie Ozyrysa


czytając litery dosłownie...

ⲟⲩⲥⲉⲣϩ = oyce(ps) = oyce lub oyc = ojce - ojcie(c)? 

                         prince(ps)?


zanim w języku polskim nastało "j" - wcześniej stosowano "y"

"Alojzemu Felińskiemu zawdzięczamy użycie litery j zamiast i czy y."



angielska wiki: Ozyrys ( oʊ s aɪ ɪ s / z egipskiej wsjr , koptyjski ⲟⲩⲥⲓⲣⲉ 

ⲟⲩⲥⲓⲣⲉ = oycipe - jeśli "e" na końcu jest to zapisane z błędem "c"...

ⲟⲩⲥⲓⲣⲉ = oycipc = oyci(?)c = ojciec


 tak, czy inaczej  ⲟⲩⲥⲉⲣϩ ⲟⲩⲥⲓⲣⲉ   mają ten sam rdzeń -  ⲟⲩⲥ


u Kaszubów - ojc (zdrobniale - ojck, ojculk)

u Łużyczan - wotec (ojcu - wotcewi lub wotcej)  - też: skojarzenie z WOTAN

u Kociewiaków - ojcec (ojculek, ojca własność - ojcov)


Ozyrys to dosłownie - Ojciec 


Przypominam, że:

"Szczególnym problemem jest wyraz „ojciec”, który różni Słowian od wszystkich pozostałych Indoeuropejczyków włączając w to najbliżej z nimi skądinąd spokrewnionych Bałtów; po litewsku bowiem ojciec znaczy tevas, a więc również inaczej niż we wszystkich pozostałych językach indoeuropejskich."

[może świadczy to o tym, że Stwórca najdłużej przebywał wśród Słowian, słowo "ojciec" wiązałbym z nim personalnie, w innych językach istnienie jego osoby zostało szczególnie zamazane poprzez zbabilozowanie pojęcia ojciec  - otwiera się pole do domysłów - MS]

Jerzy Krasuski - "Językowe podłoże podziału Europy"

PRZEGLĄD ZACHODNI 1995, nr 1


ⲟⲩⲥⲓⲣⲉ = oy-cipe  - bez wątpienia ojciec to ten, co ma do czynienia z cipą też...


W języku koptyjskim wg elektronicznego tłumacza - ⲉⲓⲟⲧⲉ

wygląda jak anagram ruskiego ⲟⲧ.... OTIEC, czyli znowu ojciec..


grecka wiki :

Ozyrys (również Ouziris, Azar, Oziris, Ouzar, Ouezir, Ouzare ), którego nazwa jest starogrecki transkrypcja z egipskiego słowa Ouezir  

Ο Όσιρις, (επίσης Ούζιρις, Αζάρ, Όζιρις, Ουζάρ, Ουεζίρ, Ουζαρέ) του οποίου το όνομα είναι αρχαιοελληνική μεταγραφή της αιγυπτιακής λέξης Ουεζίρ, 



skojarzenie z azure - jasno niebieski kolor - lazur po polsku, skojarzenie z Królestwem Niebieskim.

też Hazar.


angielska wiki: Serapis (Koinē Greek: Σέραπις 


greckie πατέρας - ojciec


w lustrzanym odbiciu:



dostajemy:

ipa - Specyo  


specio?? - to po łacinie patrzeć, a po wenecku - lustro...


patrzeć w lustro...


robi się ciekawie...


Wszystkie języki pochodzą od jednego wspólnego, który został celowo zniekształcony.

Niektóre greckie inskrypcje czytamy od lewa do prawa, ale są i takie, które mają sens od prawa do lewa. To może być ślad po celowym zniekształcaniu.

Część zniekształcenia mogła powstać na skutek zastosowania pisma - znaków - pisanych jak w lustrzanym odbiciu. 

Język koptyjski może być zniekształconym pierwotnym językiem prasłowiańskim - prajęzykiem wszystkich ludzi.

Kilka tygodni temu przerobiłem kilka zdań ze współczesnej polszczyzny na współczesny włoski - tylko to trzeba szerzej opisać, zrobić więcej przykładów, a nie miałem na to weny...




i dalej:


Kult Serapisa narodził się w Egipcie jeszcze przed podbojem i związany był z czcią oddawaną w Memfis świętemu bykowi Apisowi, którego po śmierci balsamowano i składano w grobowcu. Zgodnie z egipską mitologią Apis stawał się wtedy Ozyrysem, a zbiorowa dusza zmarłych zwierząt czczona była jako Osor Hapi. Greccy mieszkańcy Egiptu sprzed epoki hellenistycznej (np. Naukratis) nazywali go Serapisem.


Takim potężnym bóstwem był Serapis, który identyfikowany był przede wszystkim z Dionizosem i Zeusem, a od Asklepiosa przejął zdolność uzdrawiania. Odniesienia do egipskiego Ozyrysa akcentowane były poprzez więź ze światem podziemnym oraz małżeństwo z Izydą.

Przedstawiany był jako siedząca na tronie postać, przypominająca Hadesa lub Plutona (bóstwa chtoniczne). Na głowie miał kosz (łac. modius), pojemnik na ziarno, który był greckim symbolem krainy zmarłych. Bóg dzierżył berło oznaczające władzę.

Towarzyszył mu Cerber, strażnik zaświatów, leżący u jego stop oraz wąż, prawdopodobnie nawiązujący do ureusza, egipskiego symbolu władzy.


Rozumiecie?

Serapis to byk, który staje się Ozyrysem, a w dodatku - przedstawiany był w towarzystwie węża i psa

Pamiętacie, co było we wpisie o Phersu z Ferrary?

Pokazałem tam ilustrację boga Mitry zabijającego byka - kąsanego przez węża i psa!!

I tu jest to samo!



To jest ta sama historia tylko inaczej opowiedziana.

Czyli byk to Ozyrys - zresztą wynika to choćby z tego - Morfeusz.... - a Phersu to Mitra - ale też Seth, Tezeusz....

Co jeszcze?




specio

Przejdź do nawigacjiPrzejdź do wyszukiwania

specio (język łaciński)

znaczenia:

czasownik

(1.1) patrzeć
odmiana:
(1.1) specio, specere, spexi, spectum (koniugacja III)
wyrazy pokrewne:
czas. spectospeculorintrospicio
rzecz. specula żspeculator mspeculatrix żspeculum n
etymologia:
(1.1) łac. specto

specio (język wenecki)

znaczenia:

rzeczownik, rodzaj męski

(1.1) lustro




















patrzę w lustro...  i widzę...   co widzę, kiedy patrzę w lustro?



szybko otwieram w przeglądarce kartę z lustrem, 



patrzę w lustro.... 



patrzę w lustro... 



a tam.... 




a tam...




JEEEEZUUUUSIEEEEEEE   NAZAREŃSKI  ! ! ! ! ! 


Toć to Malczewski we własnej osobie!!!







A skąd ty się tu wziąłeś stary druhu ? ? ? ! ! 







 


W tekście wyraźnie wskazałem, które tezy, idee i informacje pochodzą od innych autorów, a które ode mnie.

Tekst mojego autorstwa podkreśliłem - wyszczególniłem kolorem. 

Teksty cudze podkreśliłem - wyszczególniłem kursywą. 

Potwierdzam, że treści te podane w tekście - tezy, idee, pomysły, koncepcje, informacje i interpretacje - odnośnie pochodzenia nazw i języków są mojego autorstwa. 

Autorskie informacje które tu podałem są moją prywatną własnością.

Wszystkie prawa zastrzeżone.

Rozpowszechnianie powyższego tekstu dozwolone pod warunkiem każdorazowego wyraźnego wskazania, że autorem jest Maciej Piotr Synak wraz z podaniem czynnego złącza do powyższego artykułu oraz nie czerpania z tego tytułu korzyści materialnych.




Część pierwsza - Phersu

Część druga - Phersu z Ferrary




„Słownictwo kociewskie na tle kultury ludowej” - B. Sychta, 1980

„Słownik polsko-kaszubski i kaszubsko-polski” - A. Labuda, E. Breza, 1982

„Dzieła wszystkie – Łużyce” (tom 59) - O. Kolberg, 1985



https://en.wikipedia.org/wiki/Serapeum_of_Saqqara

https://pl.wiktionary.org/wiki/specio

https://pharaonices.com/the-legendary-serapeum-temple-that-challenged-reason-general-physics-and-imagination/?fbclid=IwAR2b6Q2uOLLAVIixIzod8Ff-WZG2v5TZFuibK4YMgSiR05q0ypXo8VtqhZA

https://maciejsynak.blogspot.com/2021/06/o-waznosci-jezyka.html

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%8C%CF%83%CE%B9%CF%81%CE%B9%CF%82

https://en.wikipedia.org/wiki/Osiris

https://pl.glosbe.com/pl/cop/ojciec

https://en.wikipedia.org/wiki/Hazaras

https://pl.wikipedia.org/wiki/Praj%C4%99zyk_ludzko%C5%9Bci

https://maciejsynak.blogspot.com/2021/09/polski-alfabet.html

https://www.jstor.org/stable/43581052

https://books.google.pl/books?id=vYIeAAAAIAAJ&pg=PA94&lpg=PA94&dq=oycipe&source=bl&ots=E4iOp9te1s&sig=ACfU3U24hEJ_-upfdXTox6Gh4OoSU9IAkg&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwjR_uP-i6fzAhXts4sKHd8qBSgQ6AF6BAgJEAM#v=onepage&q=oycipe&f=false

https://en.wikipedia.org/wiki/Epicyon

https://pl.wikipedia.org/wiki/Serapis

https://en.wikipedia.org/wiki/Serapis




23 września 2024 dodałem zakończenie, na jakie pierwotnie nie zdecydowałem się.